خانه / ورزشی / علم ورزش | افزایش قد با حرکات کششی

علم ورزش | افزایش قد با حرکات کششی

قبل از اینکه به بحث افزایش قد با حرکات کششی و تأثیر داشتن یا نداشتن آن بپردازیم، ذکر این نکته مهم، ضروری است که اولین و مهمترین چیزی که در رشد قدی شما تأثیر دارد، چیزی نیست جز ژنتیک، در کنار آن عوامل محیطی، تغذیه و خواب و حتی میزان ترشح هورمون رشد در رشد قد نقش دارند.

ورزش از چه طریقی باعث افزایش قد می‌شود؟

غده هیپوفیز، غده زیرمغزی درون‌ریز و گرد کوچکی است که در زیر مغز قرار دارد. این غده مسئول ترشح چند نوع هورمون است، یکی از آن‌ها هورمون رشد است. هورمون رشد با اثر بر صفحات رشد در طی دوره رشد، باعث افزایش طولی استخوان‌های بدن می‌شود، ورزش نیز یکی از عوامل تحریک هورمون رشد است، بنابراین ممکن است افزایش ترشح هورمون رشد توسط ورزش در رشد بیشتر قد نقش داشته باشد.

باورهای غلط زیادی در خصوص تأثیر انواع ورزش‌ها بر قد وجود دارد، مثلاً بدنسازی باعث کوتاهی قد می‌شود، یا بسکتبال در افزایش قد نقش دارد و یا ژیمناستیک قد را کوتاه می‌کند، در حالی که اصلاً اینطور نیست. هر ورزشی نیاز به یک سری ویژگی‌های خاص جسمانی دارد تا ورزشکار بتواند در آن رشته موفق شود.

مثلاً یک ژیمناست قد متوسط، به دلیل پایین بودن مرکز ثقل بدنش، از تعادل بهتری برخوردار است و یا یک بسکتبالیست برای اینکه پرتاب‌ها و پرش‌هایش به سبد بسکتبال برسد، به قد بلند نیاز دارد. هیچ تفاوتی میان نوع رشته ورزشی وجود ندارد، هر کدام روی افزایش ترشح هورمون رشد نقش دارند و آنچه که مهم است تا از ورزش در سن رشد آسیب وارد نشود، رعایت تغذیه و خواب مناسب است.

آیا افزایش قد با حرکات کششی ممکن است؟

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که فعالیت‌هایی مانند حلق آویز شدن از بارفیکس، یا انجام حرکات کششی باعث افزایش قد می‌شود، در حالی که تحقیقات علمی این موارد را تایید نمی‌کند. در طول روز به دلیل ایجاد فشردگی که بر دیسک‌های بین مهره‌ای ستون فقرات وجود دارد، انجام حرکات کششی باعث کاهش فشار بر این دیسک‌ها شده و درصد خیلی جزئی تغییر تا حدود نیم اینچ (۱٫۵ سانتیمتر) در قد احساس می‌شود، اما به معنی افزایش قد نیست.

یکی از مواترد جالب این مورد، فضانوردان هستند، در فضا فشاری بر دیسک‌ها و استخوا‌ها وجود ندارد، به همین دلیل فضانوردان بلندتر از قدی که روی زمین دارند به نظر خواهند آمد. دلیلش هم کاهش فشار بر ستون فقرات آن‌ها است. اما وقتی به زمین برمی‌گردند، طی مدت کوتاهی به قد واقعی خود می‌رسند.

اما حرکات کششی باعث افزایش قد من شد!

ناهنجاری‌های جسمانی مانند، قوز پشت، گودی کمر، اسکولیوز، عارضه سر به جلو و مواردی از این قبیل باعث انحناهای غیر طبیعی در ستون فقرات شود و قد فرد کوتاه‌تر به نظر برسد، بنابراین انجام حرکات کششی، آویزان شدن از بارفیکس و یا حتی یوگا و پیلاتس برای افزایش رشد قد، در واقع به اصلاح پوسچر بدن شما کمک می‌کند نه افزایش قد. به تصویر زیر نگاه کنید.

افزایش قد با حرکات کششی

وجود ناهنجاری باعث می‌شود وضعیت قائم بدن دچار مشکل شود و قد شما کوتاه‌تر به نظر برسد، اما وقتی این وضعیت اصلاح شود، طبیعتاً مقداری قد بلندتر خواهد شد، این تنها دلیل اثر حرکات اصلاحی و کششی بر بلند شدن قد است.

افزایش قد با حرکات کششی - آیا کشش باعث افزایش قد می‌شود؟


حتماً بخوانید: چگونه بدانیم دچار ناهنجاری در ستون فقرات هستیم؟ آموزش تصویری


آیا تزریق هورمون رشد برای افزایش قد کار ساز است؟

برخی‌ها هستند که درمان با هورمون رشد (GH) را دنبال می‌کنند در حالی که GH در کودکانی که به درستی ترشح نمی‌شود و رشد نمی‌کنند باعث افزایش قد می‌شود اما این روش درمانی در بزرگسالان نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

نکته: اگرچه اکثر بزرگسالان پس از سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی دیگر رشد نخواهند کرد، اما استثناء نیز وجود دارد، ممکن است برخی صفحات رشدشان دیر بسته شود و همین موجب افزایش زمان رشد قد به بالای ۲۰ سال شود.

پس برای افزایش قد چه کاری انجام دهیم؟

کار خاصی وجود ندارد که شما بتوانید با انجام آن قدتان را افزایش دهید، خصوصاً اگر سن شما از سن رشد گذشته باشد، کارهایی مانند شکستن استخوان و ایجاد فاصله در آن انجام می‌شود که صحیح یا غلط بودن آن به علم پزشک مرتبط است، در شرایط بعد از سن رشد غیر از اصلاح وضعیت پوسچر بدن و رفع ناهنجاری‌ها کار دیگری از دست شما بر نمی‌آید، اما در سنین کودکی، نقش تغذیه و خواب بسیار مهم است چون داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پروتئین می‌تواند شما را به حداکثر قدی که ژنتیک تعیین کرده برساند و یا ممکن است قدری فراتر برود.

ورزش نیز در سالم نگه داشتن استخوان‌های شما و قوی کردن ان‌ها نقش دارد، هر چند که موجب افزایش ترشح بیشتر هورمون رشد می‌شود، ولی به طور کلی نمی‌توان انتظار معجزه از آن داشت.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منابع: healthline + forbes


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | آنتی اکسیدان و عضله سازی

اکسیژن زندگیست، این طور نیست؟ خالص و سالم و ضروری. واقعیت این است که اکسیژن، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *