خانه / ورزشی / علم ورزش | بهترین مکمل بدنسازی برای نوجوانان چیست؟

علم ورزش | بهترین مکمل بدنسازی برای نوجوانان چیست؟

خیلی از کارشناسان عقیده دارند اگر یک نوجوان اصول سلامتی را رعایت کند، یعنی تغذیه‌ی سالم داشته باشد، به اندازه کافی آب بنوشد و خوب بخوابند، اگر از مکمل بدنسازی نیز درست استفاده کنند، می‌توانند از آن بهره ببردند و در واقع برای نوجوانان فعال، مکمل‌های ورزشی ضروری هستند.

چگونگی مصرف مکمل می‌تواند تا حدود زیادی به شرایط فردی بستگی داشته باشد. با توجه به اطلاعات و آماری که از ورزشکاران نوجوان وجود دارد خیلی از آنها می‌توانند با مصرف مکمل، کمبودهای غذایی خود را برطرف کنند. نوجوانان اغلب بدترین عادات غذایی را دارند که باعث می‌شود از جهت برخی از مهم‌ترین مغذی‌ها دچار کم و کسرهایی باشند مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین D.

اگر نوجوانی تحت درمان‌های دارویی باشد بیشتر مستعد کمبود برخی از مواد مغذی خواهد بود. مثلا برخی از داروهای صرع یا استروئیدهای استنشاقی برای آنهایی که آسم یا آلرژی دارند.

پروتئین بار یا شیک پروتئین جایگزین غذا نیز انتخاب خوب دیگری برای نوجوان هستند زیرا این امکان را به نوجوانان می‌دهد که نیاز موقتی‌شان به پروتئین و کالری بیشتر را از این طریق تامین کنند. یک فایده‌ی دیگر این گونه مکمل‌ها این است که می‌توانند جلوی مصرف غداهای ناسالم و صفر کالری را در طول روز بگیرند. زیرا خیلی از نوجوانان بعد از مدرسه، بیشترین کالری روز خود را می‌خورند و به دلیل شتابی که برای رفع گرسنگی‌شان دارند، سراغ غذهایی با ارزش غذایی کمتر می‌روند. با مصرف پروتئین بارهای جایگزین غذا در طول روز آنها می‌توانند اشتهای زیاد خود را مهار کرده و کمتر دچار گرسنگی شدید شوند، در نتیجه انتخاب‌های غذایی بهتری خواهند داشت.

چه مکملی بدنسازی برای نوجوانان مفید است؟

بهترین مکمل بدنسازی برای نوجوانان مکمل‌هایی هستند که بدون آسیب رساندن به بدن، نتیجه‌ی مطلوب بدهند. این نکته‌ی مهم را نیز باید در نظر داشته باشید که مکمل‌هایی که توسط نوجوانان مصرف می‌شوند نباید صرفا برای کاهش وزن و عضله سازی مفید باشند.

هر چند نوجوانان علاقه مند به بدنسازی همین دو هدف اصلی را در ذهن دارند اما فقط به دنبال پودرهای پروتئین و چربی سوزها بودن کافی نیست. مکمل‌هایی که به بهبود سلامت عمومی کمک می‌کنند اگر برای برای یک نوجوان بدنساز مفیدتر نباشند، کم فایده‌تر هم نیستند.با بهبود سلامت عمومی، دست یابی به جنبه‌های زیبایی بدنسازی نیز بسیار راحت‌تر خواهد بود.

بهترین مکمل بدنسازی برای نوجوانان

پودر پروتئین

بدن شما به عنوان یک نوجوان در حال حاضر به دلیل پروسه‌ی رشدی که در این مرحله از زندگی‌تان طی می‌کنید، به سوخت بیشتری نیاز دارد و تمرینات بدنسازی شدیدی که بیشتر اوقات انجام می‌دهید، یا هر رشته‌ی ورزشی خاصی که در آن مشغول هستید، باعث می‌شوند نیازتان به پروتئین خیلی بیشتر از یک فرد بزرگسال غیرورزشکار باشد.

شما به عنوان یک بدنساز باید بدانید که پروتئین، مهمترین درشت مغذی است. در زمینه‌ی کاهش وزن یا افزایش وزن، در مورد کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها اغلب خبرهای جورواجوری پخش می‌شود که گاهی اطلاعات قبلی را زیر سوال می‌برد اما پروتئین همیشه جایگاه خود را داشته است. شما علاوه بر اینکه پروتئین کافی از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، پودر پروتئین نیز کمک بزرگی به شما می‌کند تا مطمئن شوید مقدار پروتئین لازم روزانه‌ی بدن‌تان را تامین می‌کنید.

حتما می‌دانید دقیقا چه زمانی بعد از تمرین باید پودر پروتئین‌تان را مصرف کنید. این زمان وقتی است که بیشترین بهره را از پروتئین خواهید برد. مصرف پروتئین به شکل مایع باعث می‌شود سریع‌تر هضم و جذب شود، یعنی توقفی در تخریب عضلانی که بعد از تمرین در حال روی دادن در بدن‌تان است ایجاد می‌کنید و ضمنا فرایند رشد و ریکاوری‌تان را بهبود می‌بخشید.



پیشنهاد مطالعه:

مکمل چیست؟ چه زمانی و در چه سنی به آن نیاز داریم؟

بعد از تمرین: پروتئین وی

پروتئین وی، سریع‌تر از هر پروتئین دیگری دقیقا بعد از ورزش جذب بدن می‌شود. پروتئین وی هیدرولیز شده، خالص‌ترین نوع وی است. یادتان باشد هر چه پروتئین وی، تصفیه شده‌تر باشد خالص‌تر است و قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. پروتئین وی هیدرولیز شده یا ایزوله از هر جهت هدف‌تان را تامین می‌کند.

قبل از خواب: پروتئین کازئین

کازئین انواع گوناگونی دارد اما فرقی نمی‌کند شما کدام نوع را مصرف کنید. دلیل اینکه پروتئین کازئین را باید شب‌ها مصرف کنید این است که هضم و گوارش آهسته‌ای دارد، یعنی تمام آمینو اسیدها به یکباره جذب بدن‌تان نمی‌شوند. بنابراین تدریجا وارد بدن می‌شوند. مصرف این پروتئین قبل از خواب شب خیلی مهم است زیرا قرار است ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابید و غذایی نخورید. مصرف کازئین شیک در این زمان کمک‌تان می‌کند بر اثرات کاتابولیک غلبه کنید.

در طول روز: پروتئین وی

بهترین مکمل بدنسازی برای نوجوانان

پروتئین وی متنوع‌ترین نوع پروتئینی است که در هر زمانی از روز می‌توانید آن را مصرف کنید. ضمنا خیلی خوب است که به دنبال نوعی باشید که ترکیبی از انواع پروتئین وی و کازئین باشد تا آزاد شدن سریع و متوسط و آهسته‌ی آمینو اسیدها را در بدن داشته باشید.

مولتی ویتامین مینرال

همانطور که نوجوانان نسبت به افراد بزرگسال به کالری بیشتری نیاز دارند، به برخی از ریز مغذی‌ها نیز بیشتر از بقیه نیاز دارند. اما مشکل اینجاست که نوجوانان اغلب از طیف گسترده‌ی مواد غذایی استفاده نمی‌کنند، مخصوصا سبزیجات در رژیم غذایی‌شان به اندازه‌ی کافی نیست. این کمبود در کنار مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده باعث می‌شود بیشتر نوجوانان از جهت برخی از مواد مغذی کمبودهایی داشته باشند.

البته بهترین کار این است که مصرف سبزیجات متنوع و انواع غذاهای طبیعی را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید اما برای خیلی از افراد خوردن این حجم از غذاهای متنوع، سخت است. بنابراین راه ساده‌تری را انتخاب می‌کنند: آن هم مصرف مولتی ویتامین است. شما به عنوان یک نوجوان باید حتما مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت کنید تا عملکردهای بدن‌تان به خوبی انجام شوند، از جمله رشد عضلات و چربی سوزی.

آنتی اکسیدان‌ها

خیلی از فرایندهای بدن شامل اکسیداسیون نیز می‌شوند. واکنش‌های اکسیداسیون می‌توانند رادیکال‌های آزاد تولید کنند که به سلول‌های بدن آسیب می‌زنند. این آسیب می‌تواند منجر به بیماری، کاهش توانایی ایمنی بدن و سایر عوارض منفی برای سلامتی شود. آنتی اکسیدان‌ها، سلاح‌های طبیعی دربرابر رادیکال‌های آزاد هستند که در بسیاری از منابع طبیعی غذایی مانند بلوبری، دارچین و برخی از مغزها وجود دارند اما مکمل‌های آنتی اکسیدان بیشماری نیز وجود دارند که تولید می‌شوند.

نسبت ایده آل امگا ۳ به امگا ۶، یک به یک است. اما برخی از افراد به نسبت یک به پنجاه از آنها استفاده می‌کنند! و این درست جایی است که  روغن ماهی باید وارد عمل شود تا این نسبت را تعدیل کرده و به میزان بهینه‌ای برساند. روغن ماهی را می‌توانید به صورت خود روغن و یا به شکل کپسول تهیه کنید.

کراتین

در مورد فواید مصرف کراتین در بدنسازی بحثی وجود ندارد. بارها و بارها ثابت شده که کراتین برای فیتنس غیرهوازی، قدرت و نیرو مفید است. کراتین پرمصرف‌ترین مکمل بدنسازی برای افرادی است که در ورزش‌های قدرتی فعالیت می‌کنند. در مورد عوارض جانبی مصرف کراتین ماجراهای زیادی وجود دارد؛ از جوش و آکنه گرفته تا نارسایی کلیوی. اما اکثریت قریب به اتفاق عقیده دارند تنها زمانی با مصرف کراتین، مشکلات کلیوی روی خواهد داد که فرد مصرف کننده مستعد این مشکلات باشد یا به مقدار زیاد از حد از آن استفاده کند.اگر دستورالعمل‌های لازم را رعایت کنید دلیلی ندارد نتوانید از فواید کراتین بهره مند شوید.

احتیاط!

کافئین خاصیت انرژی بخشی مفیدی دارد که اگر متناسب با شرایط مصرف شود سودمند است. اما بزرگ‌ترین مسئله این است که بیشتر نوجوانان کمتر از میزان توصیه شده می‌خوابند و معمولا آب کافی نمی‌نوشند و تحرک زیادی دارند، بنابراین مصرف محرک‌هایی مانند کافئین می‌تواند واکنش‌های مضر و شدیدی در بدن‌شان ایجاد کند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منابع: us.myprotein + muscleandperformance


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | نوشیدن قهوه چه تاثیری بر چربی سوزی دارد؟

یکی از مؤثرترین نوشیدنی‌های که مصرف آن قبل از تمرین می‌تواند در جریان فعالیت ورزشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *