خانه / ورزشی / علم ورزش | تفاوت گینر با پروتئین وی در چیست؟

علم ورزش | تفاوت گینر با پروتئین وی در چیست؟

هنگامی که به تمرینات بدنسازی مشغول هستید، یکی از بزرگ‌ترین اهداف شما، عضله سازی است، بنابراین استفاده بهینه از مکمل بدنسازی و غذایی پس از تمرین می‌تواند شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر کند. مکمل‌های زیادی در بازار وجود دارند، از مکمل افزایش حجم گرفته تا تفکیک عضلات و افزایش وزن. اما رایج‌ترین مکمل‌های که مورد استفاده هستند، گینر و پروتئین وی است.

خیلی از ورزشکاران نیز برای اولین دوره صرف معمولاً با اسم این دو مکمل آشنا می‌شود اما اطلاعی از تفاوت‌های آن ندارند و به نوعی سردرگم هستند. در این مطلب به طور خلاصه توضیحاتی در مورد تفاوت گینر و پروتئین وی را بیان می‌کنیم.

پروتئین وی چیست و از چه چیزی تشکیل شده؟

به طور خلاصه، پروتئین وی یا آب پنیر به عنوان یک محصول جانبی در صنایع تولید شیر و پنیر به دست می آید. پروتئین وی به سرعت جذب بدن می‌شود و حاوی آمینو اسیدهای ضروری مورد نیاز برای رشد عضلانی است. این نوع پروتئین حاوی لاکتوز است و چربی آن گرفته شده است. مصرف پروتئین وی را می‌توان یک راه ساده برای دریافت پروتئین مورد نیاز روزانه یک ورزشکار در کنار تغذیه‌اش، دانست.

در واقع بهترین شکل پروتئین موجود است که به راحتی هضم شده و به سرعت وارد جریان خون می‌شود. بر اساس محتوای پروتئین، پروتئین وی به سه دسته تقسیم می شود. که بر اساس کاهش محتوای پروتئین به ترتیب؛ پروتئین وی ایزوله، پروتئین وی کنسانتره و پروتئین وی هیدرولیز است. پودر پروتئین تنها مقدار کمی کربوهیدرات و چربی دارد و معمولاً حاوی حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین در هر وعده است.


پیشنهاد مطالعه: انواع پروتئین وی و بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه وقت است؟


تفاوت گینر با پروتئین وی چیست؟

چرا باید پروتئین وی مصرف کنیم؟

پروتئین وی نه تنها برای بدنسازان و ورزشکاران مفید است، بلکه به طور متوسط اکثر افرادی که ورزش می‌کنند و می‌خواهند سالم باشند می‌توانند از آن استفاده کنند. بیشترین استفاده از مصرف پروتئین وی به منظور افزایش قدرت و توده عضلانی است. این مکمل در تأمین پروتئین و آمینو اسیدهای لازم برای بدن که به عنوان بلوک‌های ساختمانی برای افزایش رشد عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرند، نقش دارد. همچنین، موجب افزایش ترشح هورمون‌های آنابولیک مانند انسولین می‌‌شود که در رشد عضلات نقش دارد.

پروتئین وی با تأمین سوخت عضلات و افزایش استقامت و قدرت به بدنسازان برای رسیدن به توانایی واقعی خود کمک می‌کند. به همین ترتیب پروتئین وی در کاهش وزن و سوزاندن چربی با افزایش مدت زمان سیری در کنار ورزش کمک کننده است. همچنین پروتئین وی به عنوان منبع انرژی عمل کرده و به افراد کمک می کند تا مصرف روزانه پروتئین خود را تقویت کنند.

گینر و مس گینر  چیست و چه ترکیباتی دارند؟

گینر و یا مس گینر مکمل‌هایی هستند که حاوی پروتئین کم به همراه مقدار زیادی کربوهیدرات و چربی برای تأمین کالری مورد نیاز مصرف کننده است. نسبت کربوهیدرات به پروتئین در این مکمل‌ها ۲ به ۱ و حتی ۳ به ۱ است، به عنوان مثال، ممکن است ۶۰ گرم کربوهیدرات و ۳۰ گرم پروتئین در یک وعده دریافت کنید. بنابراین عمدۀ سهم کالری به دست آمده از گینرها، کربوهیدرات است که عمدتاً ترکیبی از مالتوز و گلوکز هستند و با هدف افزایش وزن مصرف می‌شوند.

تفاوت گینر با پروتئین وی چیست؟

چرا باید گینر مصرف کنید؟

گینرها تنها برای یک هدف تولید شده‌اند، آن هم افزایش وزن است. مقدار زیاد چربی و علل خصوص کربوهیدراتی که در گینر و بیشتر در مس گینر وجود دارد برای کسانی که کمبود وزن دارند و می‌خواهند اضافه وزن پیدا کنند، خصوصاً در کنار فعالیت ورزشی مثل بدنسازی مناسب است.

اختلاف بارز میان پروتئین وی و گینرها نیز در میزان کربوهیدرات و کالری آن است. یک پروتئین وی معمولی در هر وعده مصرف حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کالری دارد، اما هر وعده مس گینر بین ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ کالری دارد. اگر سخت وزن می‌گیرید یا می‌خواهید سریع وزن‌تان افزایش پیدا کند، گینر گزینه مناسبی است.


پیشنهاد مطالعه: ۱۰ مکمل افزایش وزن و حجم عضله


کدامیک را انتخاب کنیم؟ پروتئین وی و یا مس گینر

ممکن است تنها دلیل انتخاب این مطلب از طرف شما و مطالعه آن این باشد که بدانید در نهایت کدامیک از این دو مکمل را مصرف کنید؟ در ادامه توضیح می‌دهیم.

اگر هدف بدنسازی است

همانطور که گفته شد، گینرها بیشتر شامل کربوهیدرات هستند، این حجم کربوهیدارت موجب افزایش قابل توجه انسولین و افزایش ذخیره چربی می‌شود. اما مکمل پروتئین وی؛ بیشترین نیاز بدن را به پروتئین خالص تامین می‌کند. بنابراین اگر هدف‌تان عضله سازی و افزایش قدرت است، پیشنهاد می‌کنیم، پروتئین وی را به جای گینر انتخاب کنید.

اگر هدف تناسب اندام یا لاغری است

اگر رژیم غذایی دارید و نوع تمرینات شما برای کاهش چربی و حتی تفکیک عضلات است، پس بهتر است سراغ پروتئین وی ایزوله بروید، چون این نوع از پروتئین وی ۹۰ درصد یا بیشتر از آن پروتئین در خود دارد و حاوی لاکتوز و چربی کمتری است.

اگر هدف افزایش وزن و حجیم شدن است

همانطور که همه می دانیم وزن گیری برای افرادی که سخت وزن می گیرند دردسر است. مس گینرها در چنین مواردی که وزن گیری با حداکثر سرعت ممکن تنها هدف است بسیار کمک کننده هستند. اگرچه مشابه دیگر مکمل ها، یک مس گینر یک قرص معجزه گر نیست. استفاده از مس گینر برای مدت زمانی طولانی ممکن است لایه هایی از چربی ناخواسته که خلاصی از آن ها دشوار است را به بدن اضافه کند.

برای بعضی‌ها وزن گرفتن بسیار دشوار است، خصوصاً برای تیپ بدنی اکتومورف! با این حال اگر هدف شما افزایش حجم کلی بدن است و می‌خواهید مقدرای سریع وزن بگیرید، گینرها راه حل سریعی هستند اما باید بدانید مصرف مدوام آن‌ها لایه‌های چربی بدن شما را بیشتر می‌کند و بعد از قطع مصرف، ریزش محسوسی در وزن خواهید داشت.

نکات پایانی

با توجه به توضیحات مطرح شده، احتمالاً متوجه شده‌اید که مکمل‌های پروتئین وی در برابر گینرها برتری دارند. هر چند که گینرها باعث بهبود وزن شما خواهند شد اما در مجموع برتری با پروتئین وی است، بنابراین اگر می‌خواهد وزن‌تان با سرعت کمتری افزایش پیدا کند اما توده چربی کمتر و توده عضلانی بیشتری بدست آورید، پروتئین وی را مصرف کنید.

شما باید این واقعیت را بدانید که هیچ مکمل افزایش وزن یا پروتئین وی، نمی‌تواند به شما نتایج یک شبِ بدهد، شما زمانی به نتیجه بهتری می‌رسید که سبک زندگی، تغذیه و تمرینات‌تان در مسیر اهداف‌تان باشد. در کنار این توضیحات لازم به ذکر است که در بلند مدت تنها یک برنامه غذایی جامع و مفید، راه ساده و سالم‌تری برای حفظ عضله و یا افزایش وزن است.

تهیه و تدوین elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | تمرین با کش بدنسازی چه فوایدی دارد؟

شاید فکر کنید تمرین با کش بدنسازی در مقایسه با یک جفت دمبل یا هالتری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *