خانه / ورزشی / علم ورزش | تمرین با کش بدنسازی چه فوایدی دارد؟

علم ورزش | تمرین با کش بدنسازی چه فوایدی دارد؟

شاید فکر کنید تمرین با کش بدنسازی در مقایسه با یک جفت دمبل یا هالتری که از استیل ساخته شده وسیله‌ی بیخودی است، اما نباید تاثیری را که این وسیله بر بدن‌تان دارد دست کم بگیرید. شما تنها با استفاده از همین کش بدنسازی می‌توانید تمرین‌های زیادی را انجام دهید.

اگر تمرین با دمبل، دل‌تان را زده، می‌توانید با کمک کش بدنسازی، در تمرینات خود تنوع ایجاد کنید و عضلات خود را به گونه‌ای متفاوت تمرین دهید. حتما این را می‌دانید که گاهی «باید» با روشی جدید به عضلات خود شوک وارد کنید. باند مقاومتی امتیازاتی دارد که دمبل و باربل ندارند. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به اینکه چرا باید تمرین با کش بدنسازی را در روتین تمرین‌های خود داشته باشید.

تمرین با کش بدنسازی مقاومت‌های گوناگونی ایجاد می‌کند

وقتی شما از دمبل استفاده می‌کنید، وزنی که در اختیار دارید ثابت است. پانزده پوند همان پانزده پوند است و وزنی که با آن تمرین می‌کنید، در سراسر حرکت، ثابت می‌ماند. اما در مورد باند مقاومتی یا کش بدنسازی اینطور نیست؛ چون باند مقاومتی، مقاومت‌های متنوعی برای‌تان ایجاد می‌کند.

مثلا، وقتی یک ست تمرین دوسر بازو را با باند مقاومتی انجام می‌دهید در شروع تمرین، حرکت راحت به نظر می‌رسد، اما اگر با کمک باند، این عضلات را بیشتر منقبض می‌کنید، کشسانی باند، تنش بیشتری تولید می‌کند. در نتیجه، عضلات شما مجبورند فیبرهای عضلانی تند انقباض بیشتری را فعال کنند تا تکرارها را کامل کنند چون کشیدن ِ باند، سخت‌تر شده است. این را هم می‌دانیم که هر چه فیبرهای عضلانی تند انقباض بیشتری را به کار بگیریم، قدرت بیشتری ایجاد خواهد شد. باند مقاومتی می‌تواند به شما کمک کند قوی‌تر شوید، درست مانند باربل و دمبل.

در طیف‌های حرکتی بیشتری می‌توانید تمرین کنید

با استفاده از کش بدنسازی، بر خلاف وزنه، برای ایجاد مقاومت کاملا وابسته به جاذبه‌ی زمین نیستید. با کمک باند مقاومتی می‌توانید در جهت افقی و گردشی نیز تمرین کنید، نه فقط عمودی. ضمنا، تمرین عمودی با وزنه، فشردگی مفصل بیشتری نسبت به تمرین افقی ایجاد می‌کند.

این هم نکته‌ی مهمی است که تا حد ممکن باید فشردگی مفاصل‌تان را محدود کنید. با کش بدنسازی، شما می‌توانید به مفاصل خود استراحت بدهید و غیر عمودی تمرین کنید. توانایی تمرین کردن در طیف‌های حرکتی مختلف، عضلات شما را به شیوه‌های مختلفی به کار گرفته و دچار یکنواختی نیز نخواهند شد که این هم نکته‌ی بسیار مهمی است. پس با استفاده از تجهیزات گوناگون، یکنواختی را از تمرینات خود دور کنید.



پیشنهاد مطالعه:

تمرین با کش بدنسازی برای تقویت عضلات بازو – فیلم و عکس

استفاده‌ی کمتر از گشتاور

وقتی با دمبل تمرین می‌کنید، احتمال تقلب زیاد است! ممکن است وزنه را کمی تاب دهید یا بدن‌تان را کمی کج کنید تا از پس قسمت سخت تمرین بربیایید. شاید وقتی این کار را می‌کنید، احساس پیروزی داشته باشید و فکر کنید توانسته‌اید تمرین را کامل و بی‌نقص به پایان ببرید، اما این واقعیت را فراموش نکنید که با این تقلب‌ها، از فواید و تاثیر گزاری تمرین‌تان کاسته‌اید. اما با باند مقاومتی نمی‌توانید تقلب کنید. در واقع، باند مقاومتی وسیله‌ای ضد تقلب است! زیرا فشار و تنش آن از کشش می‌آید نه از جاذبه‌ی زمین. سعی کنید با باند مقاومتی تقلب کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد! کار راحتی نیست.

تمرین با کش بدنسازی باعث کاهش ریسک آسیب می‌شود

تمرین با کش بدنسازی چه فوایدی دارد؟

اگر با دمبل یا هالتر سنگینی تمرین کنید و ناگهان متوجه شوید نمی‌توانید کنترلش کنید، این وزنه ممکن است روی خودتان بیفتد و به شما آسیب بزند، اما در مورد باند مقاومتی اینطور نیست، چون برخلاف وزنه، تحت تاثیر جاذبه نیست. شما می‌توانید در هر قسمت از تمرین که احساس کردید کنترل ندارید، باند را رها کنید بدون اینکه آسیبی به خودتان برسانید. اگر وزنه روی پای‌تان بیفتد؟ وای …، اما اگر باند مقاومتی از دست‌تان رها شود؟ چیزی حس نخواهید کرد. البته این امکان وجود دارد که باند مقاومتی پاره شود اما واقعا نادر است. این باندهایی که آنها را دست کم می‌گیرید واقعا محکم هستند.



پیشنهاد مطالعه:

آموزش تمرینات بدنسازی با کش برای عضلات دست و پا

کمک به تمرینات کاربردی

باند مقاومتی وسیله‌ی مناسبی برای ایجاد قدرت کاربردی و تمرینات مخصوص رشته‌های ورزشی به حساب می‌آید چون با آن می‌توانید به صورت عمودی، افقی و چرخشی تمرین کنید. با باند مقاومتی می‌توانید حرکاتی را تمرین کنید که هدف بسیار خاصی دارند، مثلا بهبود حرکت ِ چرخش دست در تنیس. با دمبل نمی‌توانید در جهت افقی، این حرکت را به خوبی تمرین کنید و کاربردی نیست. باند مقاومتی، انتخاب‌ها و امکانات بیشتری به شما می‌دهد.

قابل حمل و نقل است

دلیل اینکه خیلی از افراد کش بدسازی یا کش پیلاتس می‌خرند، به راحتی قابل حمل و نقل بودن آن است. وقتی می‌خواهید به سفر بروید یا جایی قرار است بمانید که دسترسی به باشگاه و تجهیزات آن را ندارید، باند مقاومتی یک راه بسیار خوب برای ادامه‌ی تمرینات شماست. با داشتن باند مقاومتی، در واقع یک باشگاه کوچک در چمدان خود دارید که فضای زیادی اشغال نمی‌کند و وزنی هم ندارد، اما آنقدر مقاومت ایجاد می‌کند که با آن عضلات‌تان را بتراشید و قدرت‌تان را بالا ببرید! شما حتی در محل کارتان هم می‌توانید با این وسیله‌ی بسیار مفید تمرین کنید.

بیشترین بهره را از تمرین با کش بدنسازی ببرید

حالا که متقاعد شدید چرا کش بدنسازی باید جزئی از تمرینات شما باشد، باید نکاتی را هم در مورد خریدن‌ و استفاده‌شان بدانید. باندهای مقاومتی رنگ‌های متنوعی دارند که بیانگر میزان مقاومتی است که ایجاد می‌کنند؛ زرد، کمترین مقاومت را دارد و با ادامه‌ی تیره شدن رنگ‌ها، باند سیاه، بیشترین مقاومت را ایجاد می‌کند.

بهترین کار این است که با کمترین مقاومت شروع کنید و تدریجا آن را افزایش دهید. شاید هم بخواهید باندهایی با مقاومت‌های گوناگون داشته باشید. تمرین‌هایی هستند که می‌توانید آنها را با مقاومت‌های مختلف انجام دهید، پس می‌توانید به خریدن ِ بیشتر از یک باند مقاومتی هم فکر کنید. مطمئن باشید از تمرین کردن با این باندها لذت خواهید برد.



پیشنهاد مطالعه:

۶ حرکت با کش بدنسازی برای عضلات پا و باسن که بهتر از اسکوات هستند – تصویری

حرف آخر

شک نکنید که با باند مقاومتی، تمرینی موثر خواهید داشت. مطالعات نشان داده تمرین با باندهای کشی در مقایسه با تمرین با وزنه، نتایجی مشابه و یا در برخی موارد بیشتر بر فعال سازی عضلات دارد. ضمنا، شما امکان استفاده از گشتاور را با این وسیله نخواهید داشت که باعث می‌شود از بار محرکی که عضلات‌تان را هدف می‌گیرند کم نشود. دمبل و باربل را کنار نگذارید، اما باند مقاومتی را با آنها ترکیب کنید تا تمریناتی متنوع‌تر انجام دهید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | کم کاری تیروئید و کاهش وزن

کاهش وزن برای خیلی از افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند می‌تواند بسیار سخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *