خانه / ورزشی / علم ورزش | رپورتاژ: مزیت‌های انجام حرکات یوگا و مدیتیشن

علم ورزش | رپورتاژ: مزیت‌های انجام حرکات یوگا و مدیتیشن

بسیاری از افراد زمانی که از یوگا و مدیتشن صحبت می‌شود، گیج می‌شوند. آنها فکر می‌کنند که اینها شبیه هم هستند. امادر اقع اینطور نیست و اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، می‌بینیم که تفاوت‌های بسیاری بین یوگا و مدیتیشن وجود دارد. علیرغم این تفاوت‌ها، همه بر سر این موضوع توافق دارند که یوگا و مدیتشین در این جنبه که هر دوی آنها مزایایی برای جسم، روح، ذهن و احساسات ما دارند، مشابه هستند. اما این مزایا کدامند؟ در اینجا می‌توانیم برخی از آنها را مرور کنیم:

  • مدیریت بهتر استرس

یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های یوگا و مدیتیشن این است که بر اساس نتایج مطالعات مختلف، به کاهش استرس در بدن کمک می‌کند. زمانی که پاسخ التهابی بدن به استرس کاهش می‌یابد خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مرتبط با استرس مانند بیماری‌های قلبی، عروقی و فشار خون نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این مراقبه ذهن می تواند به حفظ آرامش و کاهش اضطراب شما کمک نموده و احتمال اینکه شما حملات عصبی را تجربه کنید نیز کاهش دهد.

  • بهبود انعطاف پذیری

شما ممکن است فکر کنید که بدن شما به دلیل انجام حرکات یوگا در طول جلساتی که به باشگاه ورزشی می‌روید، دچارعوارضی شود. اما این حرکات سخت، در واقع انعطاف‌پذیری بدن شما را افزایش می‌دهد. حرکات یوگا باعث تقویت و افزایش انعطاف عضلات شما شده و حجم ماهیچه را کاهش می‌دهد.

یکی از مزایای اصلی یوگا و مدیتیشن این است که به شما کمک می‌کنند بین بدن و ذهنتان اتصال ایجاد کرده و این به شما این امکان را می‌دهند علاوه بر اینکه خودتان را بیشتر کنترل کنید،  فکر کردن و احساستان را نیز کنترل نمایید.اغلب افراد معمولا دچار مشکل خواب هستند به این دلیل که ذهن آنها بیش از حد کار می‌کند. اگر از تمرینات یوگا و مدیتیشن استفاده کنید دیگر برای خواب دچار مشکل نخواهید شد.

شما ممکن است برای تمرین یوگا در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید، اما کاهش وزن شاید آخرین دلیلی باشدکه برای تمرین یوگا به آن فکر کرده‌اید. این در حالیست که کاهش وزن یکی از مزایای مهم  انجام تمرینات یوگا و مدیتیشن است. دلیل آن این است که چرخش، حرکت و جابجایی در تمرینات یوگا می‌تواند به ماساژ اندام داخلی به ویژه در سیستم گوارش که هضم و متابولیسم بدن را تسهیل می کند،‌کمک نموده و میزان سوخت و ساز کالری را افزایش دهد. علاوه بر این، از آنجایی که مدیتیشن می‌تواند منجر به کاهش استرس شود، خطر ابتلا به اختلالات سیستم گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری روده تحریک پذیر را کاهش می‌دهد.

رپورتاژ: مزیت‌های انجام حرکات یوگا و مدیتیشن

اگر شما اغلب دچار حملات میگرن می‌شوید، در صورتی که بدانید یوگا و مدیتیشن هر دو می‌توانند با ین بیماری شما مقابله کنند، متعجب خواهید شد. هر دوی آنها به بهبود گردش خون و جریان خون به مغز کمک نموده و باعث کاهش احساس خستگی که معمولا با میگرن همراه است، می‌شوند. مدیتیشن، در صورتی که بتوانید ذهن خود را خالی کنید، گامی بزرگ در جهت بهبود میگرن است.

یکی از مزایای قابل توجه دیگر این است که تمرکز و هوشیاری مغز را حفظ  می‌نماید و این به دلیل تمرینات تنفسی‌ست که معمولا در یوگا انجام می‌شود. این تمرینات به آرامش روح و ذهن کمک نموده و آشفتگی ذهنی که موجب گرفتن تصمیمات اشتباه می‌شود را کاهش می‌دهد.

اگر از بیماری آسم رنج می‌برید، یوگا می‌تواند در مدیریت این شرایط به شما کمک کند. مطالعات مختلف نشان داده‌است که افراد مبتلا به آسم در صورت انجام تمرینات یوگا در ۸ جلسه به همراه استفاده از داروهای آسم، می‌توانند بهبود پبدا کنند.  یکی از تکنیک‌هایی که در مدیتیشن و یوگا استفاده می‌شود تا افراد بتوانند نفس خود را کنترل کنند، پرانایاماست. این تمرین به بیماران آسم برای کنترل بهتر تنفس‌شان کمک می‌نماید.

  • درمان رخوت و سستی

یک تمرین خوب یوگا یا یک جلسه تمرین عالی در باشگاه ورزشی، بهترین چیز برای زمانی‌ست که شما دچار رخوت و سستی هستید. شاید شما قدرت  و یا ارده‌ای برای بیرون آمدن از رختخواب نداشته باشید و بخواهید برخی از تمرینها را در رختخواب انجام دهید. یوگا و مدیتیشن بهترین گزینه برای این کار است.برخی از حرکات یوگا غده تیروئید را هدف قرار می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند متابولیسم بدن شما را تحریک نموده و باعث سم‌زدایی شود. همچنین با افزایش گردش خون ، به تعادل بدن کمک نماید.

توصیه می‌شود برای بهره‌بردن از تمامی این مزایا در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام نموده و حرکات به صورت دقیق آموزش ببینید.

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | چربی سوزی با کتل بل

کتل بل [Kettlebells] یکی از ابزارهای مورد علاقه‌ی من برای سوزاندن چربی است. بعد از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *