خانه / ورزشی / علم ورزش | سرعت بالا رفتن از پله چه ارتباطی با طول عمرتان دارد؟

علم ورزش | سرعت بالا رفتن از پله چه ارتباطی با طول عمرتان دارد؟

شاید بتوانید پله های میان هشت پاگرد را در کمتر از یک دقیقه بالا بروید. اما اگر از عهده‌ی این تست برنیامدید چه باید بکنید؟ می‌خواهید بدانید چقدر مستعد بیماری قلبی یا سرطان هستید؟ جواب شما می‌تواند به چند پله بستگی داشته باشد!

مطالعه‌ای جدید که از سوی انجمن کاردیولوژی اروپا انجام شده می‌گوید یک تست ورزشی که شامل یک حرکت تند است می‌تواند ریسک مرگ زود هنگام ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و انکولوژیک را پیش بینی کند. بیشتر افراد به راحتی می‌توانند در خانه بدون نیاز به تجهیزات پزشکی خاصی این تست را انجام دهند. برای این کار فقط باید پلکان میان هشت پاگرد را بالا بروید و زمان این کار را اندازه بگیرید. یک فرد سالم باید بتواند این تست را در عرض کمتر از یک دقیقه انجام دهد.

این مطالعه تاکیدی بر این عقیده است که ورزش برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های انکولوژیک مهم است. سال‌های زیادی است که در سنجش‌های پیش از عمل قلب از بیمار پرسیده می‌شود آیا می‌تواند پلکان بین دوپاگرد را بالا برود؟

این سوال برای این پرسیده می‌شود که معلوم شود آیا قلب او عمل جراحی را تاب می‌آورد. توانایی فرد برای بالا رفتن از پله‌ها شاخص خوبی است که نشان می‌دهد عمل قلب با موفقیت انجام خواهد شد. آیا منطقی است که یک حرکت ورزشی بتواند شاخصی در تعیین ریسک فاکتور برای مشکلات قلبی و عروقی باشد اما چه ارتباطی به سرطان دارد؟ این موضوع را نیز مدتهاست می‌دانیم که ورزش کمک بزرگی به درمان سرطان و حتی پیشگیری از آن می‌کند.

اگر تست‌تان با موفقیت انجام نشد چه باید بکنید؟

مشهورترین تاجران به ما یاد داده‌اند که شکست، بهترین معلم است. پس نتیجه‌ی تست پله می‌تواند نشان دهد لازم است به پزشک مراجعه کنیم تا بررسی‌های پزشکی تشخیصی مناسب انجام شود یا نه. بعد از ارزیابی و در صورت ناموفق بودن در تست این را نیز باید در نظر داشته باشید که لازم است وضعیت فیزیکی خود را بهتر کنید و به تناسب اندام برسید. ضمنا فراموش نکنید که شرایطی چون آرتروز و مشکلات ارتوپدی می‌تواند توانایی فرد را محدود کند.

از نفس افتادن باید هدف‌تان باشد

به نظر می‌رسد معمولا از «به نفس افتادن» اجتناب می‌کنیم اما به توصیه‌ی کارشناسان دقیقا باید خلاف آن باشد. توصیه‌ی استانداردی که به بیماران می‌شود این است که؛ شما باید هر روز ۳۰ دقیقه در سطحی ورزش کنید که از نفس بیفتید. نتیجه‌ی این «از نفس افتادن‌های روزانه»، یک زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر است. ورزش یکی از بهترین درمان‌ها برای تقریبا هر بیماریست.

برخی از قدرتمندترین ابزارهایی که در اختیار داریم همان چیزهایی هستند که آنها را نادیده می‌گیریم: هر روز چقدر تحرک و فعالیت داریم، چگونه تغذیه می‌کنیم، استرس‌مان را چطور کنترل می‌کنیم و چقدر می‌خوابیم و …



پیشنهاد مطالعه:

با ۷ حرکت سن واقعی بدنتان را مشخص کنید

برای بعضی از افراد شاید در ابتدا کار خیلی سختی باشد که ۳۰ دقیق نفس نفس بزنند. مثلا فرد سن بالایی که به ندرت از جای خود بلند می‌شود، ممکن است با چند قدم راه رفتن احساس کند ضربان قلبش به میزان هدف رسیده است. برای چنین کسی هدف باید از نفس افتادن باشد. یعنی وقتی که راه می‌رود، هر وقت به نفس نفس زدن افتاد، این درست همان شرایطی است که باید تا جایی که می‌تواند آن را حفظ کند که می‌تواند پنج یا ده دقیقه و یا بیشتر باشد.

استراحت برای نفس گرفتن ایرادی ندارد اما هدف این است که این مکث‌ها کمتر و کوتاه تر شوند. افرادی که محدودیت‌‌های حرکتی دارند می‌توانند فعالیتی پیدا کنند که با توانایی‌شان تناسب داشته باشد مثلا شنا و یا استفاده از الیپتیکال. در هر صورت برای بهبود یافتن باید فعالیت‌تان چالش برانگیز باشد.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | آیا قرص ویتامین مانند ویتامین مواد غذایی مفید است؟

غذای ما عمدتا شامل مواد مغذی و بعضا ریزمغذی‌هاست. مواد مغذی ترکیبات غذایی هستند که انرژی را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *