خانه / ورزشی / علم ورزش | علت التهاب بدن انسان چیست و درمان التهاب بدن چگونه است؟

علم ورزش | علت التهاب بدن انسان چیست و درمان التهاب بدن چگونه است؟

التهاب بدن یک مکانیسم طبیعی است که به درمان و همچنین دفاع بدن در مقابل آسیب‌ها کمک می‌‌­کند با این وجود اگر التهاب مزمن و بلند مدت شود، خطرناک خواهد بود. التهاب مزمن می‌­تواند چند هفته، چند ماه، یا حتی چند سال طول بکشد و منجر به مشکلات متعددی برای سلامتی شود. پس لازم است اگر دچار چنین مشکلی شدیم به فکر درمان آن باشیم، روش‌های زیادی برای کاهش التهاب و بهبود سلامتی‌تان وجود دارد. در این مقاله از مجله علم ورزش علاوه بر تعریف التهاب و بررسی علت بروز آن به شما خواهیم گفت چگونه التهاب را با روش‌های طبیعی کاهش دهیم و یک رژیم غذایی ضد التهاب به شما معرفی می‌­کنیم.

التهاب بدن چیست؟

التهاب واکنش بدن برای دفاع از خود در مقابل عفونت‌ها، بیماری‌ها یا جراحات است. در واکنش التهابی، بدن تولید گلبول‌های سفید خون، سلول‌های ایمنی و موادی به نام سیتوکین را افزایش می‌­دهد، که به از بین بردن عفونت‌هاکمک می‌­کند. از جمله علائم شایع التهاب حاد (کوتاه مدت) می‌­توان به قرمزی، درد، احساس گرما و تورم اشاره کرد.

از طرف دیگر التهاب مزمن یا بلند مدت در داخل بدن رخ می‌­دهد و علائم قابل ملاحظه ای ندارد. این نوع التهاب می‌­تواند منجر به بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی، کبد چرب و سرطان شود. التهاب مزمن همچنین می‌­تواند در افراد چاق یا افراد تحت استرس نیز رخ دهد. پزشک برای شناسایی و اندازه گیری التهاب، چند نشانگر را درخون شما بررسی می‌­کند؛ از جمله: پروتئین واکنشگر C (CRP)، هوموسیستئین و فاکتور نکروز دهنده تومور آلفا (TNF a).

انواع التهاب

التهاب حاد: در طول فاز حاد التهاب، درد همراه با تورم، قرمزی و گرمی ناحیه آسیب دیده بروز می کند. در التهاب در نتیجه پاسخ بدن به یک آسیب فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیک، مواد شیمیایی از سلول های بدن آزاد می شوند و تغییراتی در بافت بدن به وجود می آید. در نتیجه این تغییرات عامل آسیب از بدن حذف شده و آسیب وارد شده به بدن ترمیم می گردد.

التهاب مزمن: این نوع التهاب دقیقا در علم پزشکی تعریف خاصی ندارد اما به طور معمول به نوعی التهاب که بیش از شش ماه طول بکشد، اشاره دارد. آسیب های عروق خونی، اعصاب و اندامی مانند کلیه، مفاصل، پوست و حتی مغز می توانند منجر به التهاب مزمن شوند. اما شما ممکن است هیچ گونه دردی را احساس نکنید چون بسیاری از اندام ها گیرنده های درد ندارند.

التهاب تهدیدکننده زندگی: زمانی که بدن به طور قابل توجهی سلول های ایمنی بیشتری را برای غلبه بر عفونت یا آسیب جدید در جریان خون فعال می کند، التهاب ناشی از این فرایند می تواند باعث آسیب های گسترده شود. با این حال به شناخت و تشخیص التهاب تهدیدکننده زندگی باعث کمک به جلوگیری از آن و جلوگیری از آسیب های بسیار جدی می شود.

چه عاملی منجر به بروز التهاب بدن می‌شود؟

سبک زندگی غلط می‌­تواند باعث التهاب شود همچنین مصرف زیاد قند و مواد قندی نیز مضر است و منجر به مقاومت بدن در برابر انسولین، دیابت و چاقی می‌­شود. فرض دانشمندان بر این است که مصرف زیاد کربوهیدرات خام، مانند نان سفید (نان بدون سبوس) نیز می‌­تواند منجر به التهاب، مقاومت در برابر انسولین و چاقی شود در کنار آن خوردن غذاهای فراوری شده و آماده که حاوی چربی ترانس هستند نیز باعث تشدید التهاب و آسیب به سلول‌های درون پوش می‌­شود که سرخرگ را می‌­پوشانند.

همچنین روغن‌های گیاهی که در بسیاری از غذاهای فراوری شده وجود دارد، در بروز التهاب تاثیر دارند. مصرف منظم این روغن‌ها می‌­تواند منجر به عدم تعادل بین امگا ۶ و اسید‌های چرب امگا ۳ شود که برخی دانشمندان بر این باورند این امر منجر به بروز التهاب می‌­شود.

مصرف بیش ازحد الکل و گوشت فرآوری شده نیز می‌­تواند بر بدن شما اثر التهابی داشته باشد. به طور کلی مصرف غذاهای ناسالم، الکل یا نوشیدنی‌های قندی، سبک زندگی غیر فعال و عدم تحرکدر بروز التهاب دخیل هستند.

تاثیر رژیم غذایی بر التهاب بدن چیست؟

علت التهاب بدن انسان چیست و درمان التهاب بدن چگونه است؟

اگر می‌­خواهید التهاب را کاهش دهید، مصرف غذاهای التهاب آور را کم کرده و سعی کنید غذاهای ضد التهاب بیشتری بخورید. رژیم غذایی ضدالتهاب، نشانگرهای التهابی همچون CRP  و IL_6 را کاهش می‌­دهد. در این راستا رژیم غذایی شما باید حاوی مواد مغذی متراکم و منابع آنتی اکسیدان باشد چرا که آنتی اکسیدان سطح رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌­دهد.

این مولکول‌های انفعالی ( رادیکال‌های آزاد) به عنوان بخشی از سوخت و ساز طبیعی بدن هستند، اما در بعضی موارد منجر به التهاب می‌­شوند. رژیم غذایی ضد التهاب باید در هر وعده غذایی شامل پروتئین، کربوهیدرات و چربی باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب مورد نیاز به بدنتان می‌­رسد.


حتماً بخوانید : روش های طبیعی برای کاهش درد و التهاب زانو


برای جلوگیری از التهاب بدن این غذاها را نخورید

  • نوشیدنی‌های قندی؛ مانند آبمی‌وه‌های آماده
  • کربوهیدرات تصفیه شده؛ مانند نان سفید، پاستا و. . .
  • دسرها؛ مانند بیسکوییت، آب نبات، کیک و بستی
  • گوشت فراوری شده؛‌هات داگ، سوسیس بولوگنا و. . . ‌
  • میان وعده‌های فراوری شده؛ مانند کلوچه، چیپس و بیسکوییت‌های نمکی
  • برخی روغن‌ها؛ از جمله روغن‌های فراوری شده مانند روغن سویا و روغن ذرت
  • چربی ترانس؛ مانند برخی روغن‌های هیدروژنه
  • مصرف بیش از حد الکل

چه غذاهایی التهاب بدن را از بین می‌برد؟

  • سبزیجات؛ مانند بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل، گل کلم
  • میوه‌ها؛ انواع مختلف توت‌ها مانند انگور و گیلاس
  • میوه‌های حاوی از چربی؛ مانند آواکادو و زیتون
  • چربی‌های مفید؛ مانند روغن زیتون و روغن نارگیل
  • ماهی‌های چرب؛ مانند سالمون، ساردین، شاه ماهی، ماهی خال خالی و ماهی کولی
  • مغزها؛ مانند بادام و دیگر مغزها
  • فلفل‌ها؛ مانند فلفل دلمه ای و فلفل تند
  • شکلات؛ مانند شکلات تلخ
  • ادویه‌جات؛ مانند زردچوبه، شنبلیله، دارچین و. . .
  • چای؛ مانند چای سبز

نمونه یک رژیم غذایی ضد التهاب

در اینجا به شما یک رژیم غذایی ضد التهاب معرفی می‌­کنیم. شما می‌­توانید از این رژیم غذایی استفاده کنید:

صبحانه

  • ۳ عدد تخم مرغ املت شده، به همراه ۱۱۰گرم قارچ و ۶۷ گرم کلم؛ که در روغن زیتون پخته شده اند.
  • ۲۲۵ گرم توت
  • چای سبز و یا آب

ناهار

  • سالمون گریل شده به همراه سبزیجات و روغن زیتون و سرکه
  •  ۱۲۵ گرم تمشک، به همراه ماست یونانی و گردوی آمریکایی
  • آیس تی شیرین نشده

میان وعده

فلفل دلمه ای به همراه گواکامول

شام

  • مرغ کاری به همراه سیب زمی‌نی شیرین، گل کلم و بروکلی
  • ۳۰ گرم شکلات تلخ (ترجیحا ۸۰٪)

برنامه غذایی که حاوی کربوهیدرات کم باشد التهاب را کاهش می‌­دهد، مخصوصا در افراد چاق یا افرادی که مبتلا به سندرم متابولیک هستند. علاوه بر این رژیم‌های غذایی گیاهی نیز در کاهش التهاب موثر هستند.

توصیه‌های مفید برای درمان التهاب بدن

علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم، باید یک سری عادات خوب را نیز در خود تقویت کنید؛ از جمله:

  • مصرف مکمل‌ها: برخی مکمل‌ها می‌­توانند التهاب را کاهش دهند؛ مانند روغن ماهی و کورکومی‌ن
  • ورزش منظم: ورزش کردن منظم می‌­تواند نشانگرهای التهابی و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.
  • خواب خوب: خوابیدن به اندازه کافی، اهمیت بسیار زیادی دارد.  محققان به این نتیجه رسیده­‌اند که خطر ابتلا به التهاب در افرادی که به اندازه کافی نمی‌­خوابند، افزایش می‌­یابد.

اثر سبک زندگی سالم

داشتن رژیم غذایی ضدالتهاب، در کنار ورزش کردن و خوابیدن به اندازه کافی، فواید بسیار زیادی دارد؛ از جمله:

  • بهبود علائم آرتروز، سندرم روده تحریک پذیر، لوپوس و دیگر اختلالات خودایمنی
  • کاهش خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت، افسردگی و دیگر بیماری‌ها
  • کاهش نشانگرهای التهابی در خون
  • بهبود سطح قندخون، کلسترول و تریگلیسرید
  • بهبود انرژی و وضعیت روانی

نکته پایانی

التهاب مزمن، منجر به بروز برخی بیماری‌ها می‌­شود. در بسیاری از موارد، رژیم غذایی و سبک زندگی غلط، تاثیر زیادی بر بروز التهاب یا تشدید آن دارد.  باید سعی کنید غذاهای ضد التهاب میل کنید و به سلامت خود توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا از این طریق می‌­توانید خطر ابتلابه بیماری‌ها را کاهش دهید و به کیفیت زندگی تان بهبود ببخشید.


در ادامه بخوانید: درمان التهاب بدن با مواد غذایی طبیعی


ترجمه و تعدیل: elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | چرا تمرین بیش از حد شکم باعث بزرگ شدن سایز کمر می شود؟

بیشتر خانم‌ها و آقایان دوست دارند دورکمرشان کمتر باشد تا اینکه عضلاتی بزرگ و حجیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *