خانه / ورزشی / علم ورزش | فرق بین سایز و وزن

علم ورزش | فرق بین سایز و وزن

شاید وزن کردن خودتان بخشی عادی از تلاش‌تان برای کاهش وزن باشد. وزن شما فقط یک عدد نیست بلکه چیزی است که در واقع می‌تواند احساس‌تان را نسبت به خودتان عوض کند. اول صبح روی ترازو می‌روید و اگر عددی که می‌بینید کمتر از قبل شده باشد، احتمالا احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت و اگر این عدد بالاتر رفته باشد، ممکن است روزتان را با حالی بد شروع کنید. وزن شما واقعا چه معنایی دارد و در روند کاهش وزن‌تان این عدد تا چه اندازه کارآیی دارد و فرق بین سایز و وزن چیست؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها را بدانید، نگاه‌تان به ترازوی‌تان کاملا متفاوت خواهد بود.

تمرکزتان روی چربی سوزی است نه کاهش وزن

وقتی از کاهش وزن صحبت می‌کنیم، معمولا منظورمان لاغر شدن است. شما دوست دارید در اطراف باسن و ران‌ها و بازوها و شکم وزن کم کنید اما نکته‌ی عجیب در مورد لاغر شدن این است که همیشه هم معادل با کم کردن وزن نیست.

شاید باورنکردنی به نظر برسد اما این احتمال وجود دارد که شما لاغر شوید بدون اینکه وزن‌تان تغییری کرده باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که شما چربی از دست می‌دهید و در عین حال عضله می‌سازید. یعنی وزن شما ممکن است همان باشد اما سایز کم کرده باشید و این نشان می‌دهد روندتان درست پیش می‌رود، این تفاوت بین سایز و وزن است. مشکل اینجاست، ممکن است تمرکز و توجه‌تان فقط به ترازو باشد و باور داشته باشید که اگر این عدد تغییر نکند پس یعنی نتیجه‌ای نگرفته‌اید. دانستن تفاوت میان وزن کم کردن و چربی از دست دادن ( فرق بین سایز و وزن ) می‌تواند نگاه‌تان را نسبت به خودتان، پیشرفت‌تان و حتی برخوردتان با بدن‌تان را تغییر بدهد.

واقعیتی در مورد وزن‌تان

فرق بین سایز و وزن - چرا سایز کم می‌کنم اما وزن نه؟

یک ترازوی معمولی، وزن‌تان را نشان می‌دهد اما به شما نمی‌گوید چه مقدار از این وزن، چربی، عضله، آب، استخوان و یا سایر اندام‌هاست. وزن یک بدنساز ممکن است خارج از نمودار باشد زیرا عضلات بسیار زیادی دارد اما به این معنی نیست که اضافه وزن دارد یا چاق است. اگر واقعا می‌‌خواهید از تلاش‌تان نتیجه بگیرید دانستن ساختار بدنی‌تان بسیار مهم است که متاسفانه یک ترازوی معمولی چنین اطلاعاتی به شما نمی‌دهد.

علت دیگری که عددی که ترازو نشان می‌دهد قابل اعتماد نیست این است که وزن‌ شما مرتبا تغییر می‌کند. وزن شما در طول روز مرتبا تغییر می‌کند، گاهی این تغییر بسته به غذایی که می‌خورید، چیزی که می‌نوشید، چند بار دفع می‌کنید و یا احتباس آب در بدن تان چقدر است، حتی به ۵ کیلوگرم هم می‌رسد.

البته ترازو کاربردهای مهمی هم دارد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که وزن کم کرده بودند، به طور مرتب خودشان را وزن می‌کردند و این کار کمک‌شان می‌کرد وزن‌شان را حفظ کنند اما وزن از دست رفته به مرور زمان به راحتی می‌تواند برگردد، بنابراین ترازو ابزار مفیدی از جهت پیشگیری از برگشت وزن است.

هرچند ترازو کاملا هم بی‌فایده نیست اما بهترین ابزار برای شروع کاهش وزن هم نیست. اگر ترازو کمک‌تان نکند روندتان را حفظ کنید و به هدف‌تان برسید، پس باید از روش دیگری برای پیگیری روند پیشرفت‌تان استفاده کنید.

تمرکز بر چربی سوزی بسیار مهمتر از تمرکز بر وزن‌تان است

وقتی شما چربی از دست می‌دهید، تغییرات دائمی در بدن‌تان ایجاد می‌کنید و ساختار بدنی‌تان را جوری تغییر می‌دهید که چربی کمتر و عضله‌ی بیشتری دارید. وقتی وزن کم می‌کنید، ممکن است این وزن از دست رفته، از آب و یا حتی عضله باشد. این امکان وجود ندارد که متوجه شوید کاهش وزن‌تان به دلیل نتیجه‌ای مثبت از تلاش‌ و تمرین‌تان است یا صرفا ناشی از عادات روزمره، تغییرات هورمونی و یا تغییر در میزان آبی که می‌نوشید.



پیشنهاد مطالعه:

وقتی وزن کم می‌کنید چه مقدار از آن چربی و چه مقدارش عضله است؟

نکاتی که باید در استفاده از ترازو بدانید

وقتی برنامه‌ی کاهش وزنی را شروع می‌کنید، مطمئنا نیاز به انگیزه و تشویقی دارید تا ادامه دهید و به شما ثابت شود که درست پیش می‌روید. ترازو، چنین انگیزه‌ای را به شما نمی‌دهد. برای‌تان می‌گوییم چرا ترازو ممکن است شما را به اشتباه بیندازد.

۱- ترازو همه چیز را با هم نشان می‌دهد: عددی که ترازو نشان می‌دهد شامل همه چیز می‌شود: عضلات، چربی‌ها، ارگان‌ها، غذاها، آب و استخوان‌ها. به همین دلیل، عدد ترازو عددی فریبنده است.

۲- ترازو نشان نمی‌دهد چه تغییراتی در بدن‌تان در حال روی دادن است: اگر تمرینات هوازی و قدرتی انجام می‌‌دهید، ممکن است همزمان با آب کردن چربی‌ها، عضله هم بسازید یعنی سایز و وزن شما هر دو دستخوش تغییر می‌شود. در چنین حالتی، عدد ترازو هیچ تغییری نمی‌کند در حالیکه شما لاغرتر و خوش فرم‌تر شده‌اید.

۳- از وضعیت سلامتی‌تان چیزی نشان نمی‌دهد: ترازو نمی‌تواند فرقی میان عضله و چربی قائل شود. یعنی یک شخص ممکن است وزن بدنی کمی داشته باشد اما در عین حال، میزان زیادی از چربی‌های ناسالم در بدنش تجمع کرده باشد.

۴- گاهی ممکن است ناامیدتان کند: اگر قدم روی ترازو بگذارید و از چیزی که می‌بینید ناراحت شوید، چه فکری خواهید کرد؟ شاید همه‌ی تلاش‌های‌تان را زیر سوال ببرید و به خودتان بگویید اصلا چرا باید این همه به خودم درد سر بدهم در حالی که هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ام. تمرکز کردن روی وزن می‌تواند روی همه چیز سایه بیندازد، مثلا چربی سوزی‌تان، استقامت بیشترتان و حتی سطح انرژی‌تان.

معیار سنجش پیشرفت‌تان در خصوص سایز و وزن را تغییر دهید

حتی اگر نمی‌توانید استفاده از ترازو را به طور کل کنار بگذارید، استفاده از سایر راه‌ها برای سنجش میزان پیشرفت‌تان می‌تواند انگیزه‌تان را حفظ کرده و کمک‌تان کند بفهمید در حال تغییر هستید، فرقی هم نمی‌کند ترازو چه می‌گوید.

فراموش نکنید که بدن شما بر اساس جنسیت‌تان، سن‌تان، ژنتیک‌تان و سایر فاکتورهایی که در کنترل شما نیستند، به شیوه‌ی خاص خودش وزن کم می‌کند. اگر مثلا در ناحیه‌ی باسن‌های‌تان وزن کم نکرده‌اید، دلیل نمی‌شود در قسمت‌های دیگر هم وزن کم نکرده باشید. ممکن است کاهش وزن شما در قسمتی از بدن‌تان روی داده باشد که به آن توجهی ندارید.

سایر روش‌ها برای سنجش میزان پیشرفت

ببینید لباس‌ها در تن‌تان چگونه شده‌اند

اگر لباس‌های‌تان کمی به تن‌تان گشاد شده‌اند پس باید بدانید که کارتان را درست انجام می‌دهید. خیلی خوب است که یکی از شلوارهایی را که برای‌تان خیلی تنگ شده را برای چنین زمان‌هایی نگه دارید و ماهی یک بار امتحانش کنید و ببینید در تن‌تان چگونه است. لباس‌ها دروغ نمی‌‌گویند!

سایز گیری کنید

سایز بدن‌تان را بگیرید تا بیینید تغییری کرده‌اند یا نه. سایز گرفتن بدن در قسمت‌های بدن کمک‌تان می‌کند متوجه شوید چربی سوزانده‌اید، در اینجا شما سایز و وزن را مورد توجه قرار دهید، اگر سایز تغییر داشته پس یعنی کار شما درست است. دانستن این موضوع به شما انگیزه می‌دهد ادامه دهید و اجازه دهید بدن‌تان به شیوه‌ی خودش به تمرین و تلاش‌تان جواب بدهد.



پیشنهاد مطالعه:

بهترین روش برای سنجش تغییرات چربی و عضله در بدن چیست؟

از ترازویی استفاده کنید که چربی بدن را اندازه بگیرد

از ترازویی استفاده کنید که با امپدانس بیوالکتریک، چربی بدن‌تان را اندازه بگیرد. این ابزارها در انواع مختلف و با قیمت‌های متنوع در دسترس شما هستند، یا شاید باشگاه یا کلوپی که در آن عضو هستید چنین ابزاری داشته باشد. این ابزارها هرچند که تحت تاثیر فاکتورهای گوناگونی قرار دارند اما دقیق‌تر به شما می‌گویند چربی آب کرده‌اید و عضله ساخته‌اید یا نه.

هدف‌هایی قابل دسترس برای خود تعیین کنید

به جای اینکه نگران باشید موفق می‌شوید وزن کم کنید یا نه، تمرکز خود را روی تعداد تمریناتی بگذارید که هر هفته می‌توانید انجام دهید یا رقابت در یک مسابقه. ببینید چند شنا می‌توانید بروید یا چند روز پشت سر هم می‌توانید ورزش کنید. این ها هدف‌هایی قابل دست یافتن و منطقی هستند که خیلی بیشتر از یک رضایت آنی روی ترازو به شما انگیزه و دلگرمی می‌دهند.

اگر ترازو گیج و آشفته‌تان کرده، چند روز فاصله گرفتن از آن می‌تواند چشم‌های‌تان را به سایر راههای ممکن باز کند. وزن شما، تنها معیار موفقیت‌تان نیست. ترازو را کنار بگذارید تا بهتر متوجه شوید تاکنون چه کرده‌اید.


در ادامه بخوانید: از کجا بفهمیم داریم وزن کم می‌کنیم؟


تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | تمرین با کش بدنسازی چه فوایدی دارد؟

شاید فکر کنید تمرین با کش بدنسازی در مقایسه با یک جفت دمبل یا هالتری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *