خانه / ورزشی / علم ورزش | فواید ورزش با انواع توپ پیلاتس و معرفی سایز مناسب

علم ورزش | فواید ورزش با انواع توپ پیلاتس و معرفی سایز مناسب

توپ بدنسازی یا توپ پیلاتس برای اولین بار در سوئیس برای کمک به فیزیوتراپی کودکان معلول مورد استفاده قرار گرفت، انواع توپ پیلاتس (یا توپ سوئیسی) به زودی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین وسایل ورزشی در سراسر جهان شد. انواع توپ پیلاتس با اسامی مختلف مانند؛ توپ بدنسازی، توپ سویسی، توپ تناسب اندام، توپ سلامتی، توپ وضع حمل، توپ بارداری، توپ تعادل، توپ بدن، توپ ژیمناستیک، توپ درمانی و توپ یوگا از نام های مختلف شناخته شده بوده برای این توپ است. با وجود اینکه این توپ از هوا پر شده است، نگران نشستن روی آن نباشید، به طور کلی تحمل وزن ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم می باشد.

ابتدا این توپ برای توانبخشی مورد استفاده قرار گرفت در اوایل سال ۱۹۰۰ از توپ بدنسازی برای درمان بیمارانی که اختلالات دستگاه عصبی داشتند، استفاده می‌شد. سپس در دهه ۱۹۶۰،  Aquilino Cosani, اسباب بازی ساز ایتالیایی، چند تایی از این توپ ها را ساخت و فروخت و بعدها به نام توپ ژیمناستیک شناخته شد. دو دهه بعد Cosani، اسباب بازی ساز ایتالیایی، شرکتی به نام Gymnic تاسیس کرد و کار تولید عمده این توپ ها را برای موسسات توانبخشی انجام داد.

از آنجا که مزایای استفاده از این توپ به مراکز ورزشی انتقال یافت، در دهه ۹۰ بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای دوومیدانی، از این توپ‌ها استفاده کردند و به زودی توپ بدنسازی به یک وسیله برجسته و مهم در باشگاه‌های بدنسازی تبدیل شد. امروزه بسیاری از متخصصان پزشکی و مربیان حرفه ای آمادگی جسمانی، توصیه اکید به استفاده از توپ بدنسازی به عنوان عضو ثابت در برنامه‌های ورزشی دارند.

فواید ورزش با توپ پیلاتس یا بدنسازی

یکی از مزایای استفاده از توپ بدنسازی این است که برای استفاده از آن نیازی نیست به ورزشگاه بروید، این وسیله به قدری ارزان است که می‌توانید به راحتی برای منزل تهیه کنید و به قدری سبک و قابل حمل است که حتی در مسافرت‌ها هم می‌توانید از آن استفاده کنید و برای استفاده از آن نیاز به دستورالعمل‌های پیچیده نیست.

تعادل و حجم عضلات فرد را بهبود می‌بخشد

این توپ‌ها سبک و بسیار با دوام هستند؛ هر چه توپ پر بادتر باشد، انجام تمرین بر روی آن عضلات بیشتری را درگیر می‌کند و فرد بیشتر می‌تواند بدن خود را به چالش بکشد. برخی از این توپ‌ها که به توپ سوئیسی شهرت دارند که به دلیل با ثبات بودن توسط آن‌ها می توان تمرینات یوگا انجام داد؛ به طور کلی توپ پیلاتس در ورزش یوگا، ایروبیک و پیلاتس کاربرد دارد.

بهبود انعطاف پذیری

ورزش با توپ پیلاتس همچنان که تناسب اندام را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود انعطاف پذیری بدن نیز بیشتر بشود؛ با این توپ می‌توانید قبل از شروع تمرینات، بدن خود را گرم کنید؛ انعطاف پذیری عملکرد عضلات را افزایش داده و احتمال آسیب دیدگی‌ها را کاهش دهید.

افرادی که بدن منعطف دارند معمولاً چالاک تر هستند و در حین انجام فعالیت‌های بدنی گوناگون، کمتر دچار آسیب دیدگی می‌شوند. ورزش با توپ پیلاتس عضلات مرکزی بدن را تا حد قابل توجهی تقویت می‌کند؛ عضلات مرکزی شامل عضلات شکم و عضلات پایین پشت می شود؛ این عضلات از ستون فقرات محافظت می‌کنند؛ بنابراین کسانی که عضلات مرکزی تقویت شده‌ای دارند، ممکن است کمتر دچار کمر درد بشوند.

عضلات مرکزی و سایر عضلات کمر، گروه های عضلانی فعالی هستند که ما در طول روز برای انجام کارهای روزانه آن ها را به کار می گیریم؛ انجام تمرینات مختلف با توپ پیلاتس به این عضلات ثبات و استحکام بیشتری می بخشد؛ در نتیجه هنگام انجام کارهای سنگین کمتر دچار آسیب می شوند.

بهبود تعادل 

زمانی که شما فقط بر روی توپ پیلاتس می‌نشنید، عضلات برای ایجاد ثبات و تعادل درگیر هستند؛ برای حفظ تعادل عضلات شکم و پشتی فعال می‌شوند؛ در صورتی که تمرینات درست و اصولی را با این توپ آموزش ببینید و انجام دهید، می‌توانید کارآیی تمرینات را تا چند برابر افزایش دهید و از به وجود آمدن آسیب‌های احتمالی در حین ورزش پیشگیری کنید. ترکیب توپ پیلاتس با ورزش هوازی باعث می‌شود روند تناسب اندام سرعت بیشتری پیدا کند.


پیشنهاد مطالعه: آموزش ورزش با توپ پیلاتس یا سویسی


فواید ورزش با انواع توپ پیلاتس و معرفی سایز مناسب

چه سایزی از توپ پیلاتس برای شما مفید است؟

توپ‌های بدنسازی در ۳ یا چهار سایز مختلف وجود دارند که معمولاً هر رنگ نشان سایز مخصوصی است، پس بر اساس رنگ توپ را خریداری نکنید.

بهترین راه برای انتخاب توپ، نشستن روی آن است، مثل هنگامی که روی صندلی می نشینید، روی توپ بدنسازی بنشینید، پاها کمی از هم باز باشد، در این حالت باید ران و باسن موازی سطح زمین باشد و با زانو زاویه ۹۰ درجه بسازد.در زیر سایز مناسب برای هر اندازه قد آورده شده است ولی به یاد داشته باشید که درهرحال این مقدارها تخمینی هستند و بهترین راه امتحان توپ بدنسازی مناسب، نشستن روی آن است.

  • توپ بدنسازی ۴۵cm —  مناسب برای قد ۱۵۲cm و یا کوتاه تر
  • توپ بدنسازی  ۵۵cm– مناسب برای قد ۱۵۵cm — ۱۶۷cm
  • توپ بدنسازی ۶۵cm —  مناسب برای قد ۱۷۰cm — ۱۸۵cm
  • توپ بدنسازی  ۷۵cm– مناسب برای قد ۱۸۸cm و یا بلندتر

به یاد داشته باشید که هر چه توپ پربادتر و محکم تر باشد، هنگام ورزش بدن را به چالش بیشتری می کشاند ولی شاید برای مبتدی ها بد نباشد که از توپ های کم بادتر شروع کنند و به مرور زمان توپ را پربادتر کنند.بد نیست بدانید که دلایل زیادی مطرح می شود که می توانید از توپ بدنسازی به عنوان صندلی هنگام کار یا تماشای تلویزیون هم استفاده کنید.

تهیه و تدوین:elmevarzesh.com

منابع :  gymball.org.uk  + busywomensfitness.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | آتروفی چيست و چگونه درمان می‌‌شود؟

سلول‌ها در پاسخ به تغییرات محیط اطراف‌شان می‌توانند خود را تغییر دهند. آتروفی یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *