خانه / ورزشی / علم ورزش | فیتنس لاگری چیست و چه تفاوتی با پیلاتس دارد؟

علم ورزش | فیتنس لاگری چیست و چه تفاوتی با پیلاتس دارد؟

اگر به دنبال یک برنامه‌ی تمرینی برای دگرگون کردن بدن‌تان هستید و ضمنا نمی‌‌خواهید به مفاصل و ستون فقرات‌تان فشار زیاد و ناگهانی وارد کنید، فیتنس لاگری می‌تواند انتخاب مناسبی برای‌تان باشد. فیتنس لاگری برنامه‌ی فیتنسی جدید، که در حال رواج پیدا کردن است و احتمالا همان چیزی است که برای فرم دادن به بدن‌تان نیاز دارید.

فیتنس لاگری از کجا آمده؟

سباستین لاگری یک مخترع فرانسوی آمریکایی و از طرفداران و مربیان فیتنس و البته بنیانگذار فیتنس لاگری است. او دستگاهی (و متد استفاده از آن) را اختراع کرده است (مگافورمر) که فیتنس لاگری با آن اجرا می‌شود.

او می‌خواست متدی پیدا کند که بدون نیاز به تمرینات پُرشدت و فشار آن بر بدن، عضلاتی قوی و بدون چربی و خوش فرم ساخت. اگر طی تمرینات سنگین آسیب ببینید، فایده و کاربرد ِ داشتن بدنی خوش فرم چیست؟ این منطقی به نظر می‌رسد زیرا اگر دچار آسیب شوید دیگر نمی‌توانید به تمرین ادامه دهید و دست آوری نخواهید داشت.

فیتنس لاگری چیست و عملکرد آن چگونه است؟

برخی از طرفداران فیتنس لاگری را ورژن پیشرفته‌تر و قوی‌‌تر پیلاتس می‌دانند. فیتنس لاگری مشابه پیلاتس اما بسیار فراتر از آن است. شما پیلاتس را روی مت یا زمین انجام می‌دهید اما فیتنس لاگری روی مگافورمر انجام می‌شود.

مگافورمر، یک دستگاه بزرگ است که در آن از قرقره‌ها وتسمه‌‌های قابل تنظیم فنردار استفاده شده است. بار مقاومتی دستگاه طبق نیازهای شما تنظیم می‌شود تا بتوانید حرکاتی آهسته و بادقت داشته باشید. هدف این دستگاه، به کار بردن حرکت آهسته با فُرم درست است تا فیبرهای عضلانی کُند انقباض بسازید.

فیبرهای عضلانی کند انقباض، فیبرهای عضلانی هستند که بیشتر به عضلات شما ظاهری قوی و کشیده می‌دهند تا اینکه حجیم‌شان کنند. این حرکات آهسته در نهایت به بدن‌تان کمک می‌کنند برای مدت طولانی‌تری انرژی بسوزانند که همین باعث می‌شود عضلات، تراشیده‌تر و خوش‌فرم‌تر شوند. این همان چیزی است که بیشتر مدل‌های فیتنس به دنبالش هستند.

جلسات تمرین با مگافورمور، ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بدون وقفه طول می‌کشند و شما بعد از تمرین یک قسمت از بدن سراغ قسمت دیگر می‌روید. ترتیب درست حرکات باعث می‌شود گروه‌های عضلانی خاصی را پیش از انجام حرکت بعدی، خسته کنید. شاید چند جلسه طول بکشد تا به کار با این دستگاه عادت کنید و یاد بگیرید چطور موقعیت‌ها را تغییر دهید. زمانی هم که شما به کار با آن عادت می‌کنید، بدن‌تان به تمرین با آن عادت نکرده و دچار یکنواختی نخواهید شد.

یکی از امتیازات بسیار خوب مگافورمر این است که تمرینات همیشه متفاوتند و همان طور که طرفداران فیتنس می‌دانند، روتین و یکنواختی می‌تواند نابود کننده‌ی پیشرفت باشد. متد فیتنس لاگری و مگافورمر، بدن‌تان را سرحال و هوشیار نگه می‌دارد. عضلات‌تان همیشه سخت فعالیت خواهند کرد و مقاومت و ترتیب تمرینات، به طور مداوم تغییر می‌کنند.

متد فیتنس لاگری می‌تواند برای بیشتر افراد کاربرد و نتیجه داشته باشد. اگر هرگونه آسیب یا محدودیتی دارید پیش از شروع تمرین با مگافورمر، این موضوع را به مربی بگویید تا مطمئن شوید از فرم اصلاح شده‌‌ای در جلسات تمرین‌تان استفاده می‌کنید. متد فیتنس لاگری به مفاصل‌تان فشاری وارد نمی‌کند اما درست مانند همه‌ی شیوه‌های تمرین، باز هم احتمال آسیب وجود دارد، بنابراین همیشه احتیاط کنید!

تفاوت‌های میان پیلاتس و متد لاگری

دستگاه

خیلی از افرادی که برای اولین بار در جلسه‌ی فیتنس لاگری شرکت می‌کنند تصورشان این است که مگافورمر، همان پیلاتس ریفورمر قدیمی است. اگر شما هم اینگونه فکر می‌کنید، تنها نیستید. خیلی از قسمت‌های این دو دستگاه مشابه‌اند اما مگافورمر، دارای کرییج پهن‌تر و سبُک‌تری است، دسته‌های قابل تنظیم برای ورزش‌ها و حرکات متفاوت دارد، دست‌ی پشتی آن کوتاه‌تر است تا تنوع حرکت بیشتری ایجاد کند و روی کرییج، حلقه‌هایی برای تمرین پا، بازو، شکم و کمر قرار دارد. ضمنا مگافورمر برای تغییر راحت‌تر از حرکتی به حرکت دیگر طراحی شده است.



پیشنهاد مطالعه:

ورزش بادی اتک چیست چه فواید و مزایایی دارد؟

سرعت

در پیلاتس معمولی شما می‌توانید تمرینی انجام دهید که عضلات میان تنه‌تان را هدف بگیرد اما کلاس فیتنس لاگری بر اساس حرکات کنترل شده و آرام، گروه‌های عضلانی متفاوت به یک باره هدف گرفته می‌شوند. در پیلاتس، حرکات معمولا سریع‌ترند. وقتی در عرض مدت کوتاه‌تری، عضلات بیشتری را درگیر می‌کنید، بدن‌تان برای مدت طولانی‌تری (بعد از ورزش) انرژی می‌سوزاند.

تغییر حرکت

در پیلاتس، شما معمولا بین ست‌ها، استراحت می‌کنید، اما در لاگری شما فورا از تمرینی به تمرین دیگر می‌روید و در عین حال همانطور که گفتیم، حرکات شما آرام و کنترل شده هستند. هر چه زمان کمتری صرف تغییر تمرین کنید، سریع‌تر انرژی می‌سوزانید و در عرض مدت کوتاه‌تری، تمرینات بیشتری انجام می‌دهید.

ثبات

با توجه به اینکه در کلاس لاگری، تمرینات آهسته‌تر انجام می‌شوند می‌توانید انتظار داشته باشید که میان تنه‌تان بیشتر تثبیت شود. چرا چنین چیزی یک امتیاز است؟ عضلات میان تنه‌ی شما به تعادل بهتری می‌رسند و با افزایش سن، حفظ تعادل اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

تمرکز عضلات

تمرینات پیلاتس به خوبی می‌توانند گروه‌های عضلانی خاصی را به یک باره هدف بگیرند، اما در فیتنس لاگری، بسیاری از عضلات همزمان به کار گرفته می‌شوند. مثلا وقتی شما روی مگافورمر، لانچ را انجام می‌دهید، این آپشن در اختیارتان است که روی هر دو پا، میان تنه، شکم و بازوهای‌تان به طور همزمان کار کنید.

با مگافورمر شما هرگز دچار یکنواختی نمی‌شوید زیرا آپشن‌های زیادی برای تغییر سطح تمرینات وجود دارد، مثلا می‌توانید در تمرین لانگز، دست‌ها را روی سرتان قرار دهید تا تعادل و ثبات‌تان را بیشتر به چالش بکشید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منابع: care2 + core40


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | آتروفی چيست و چگونه درمان می‌‌شود؟

سلول‌ها در پاسخ به تغییرات محیط اطراف‌شان می‌توانند خود را تغییر دهند. آتروفی یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *