خانه / ورزشی / علم ورزش | نوشیدن قهوه چه تاثیری بر چربی سوزی دارد؟

علم ورزش | نوشیدن قهوه چه تاثیری بر چربی سوزی دارد؟

یکی از مؤثرترین نوشیدنی‌های که مصرف آن قبل از تمرین می‌تواند در جریان فعالیت ورزشی نتیجه‌ای شگفت انگیز داشته باشد، چیزی نیست جز یک فنجان قهوه 🙂 در این مطلب شما را با تأثیرات مصرف قهوه بر فعالیت ورزشی آشنا می کنیم. ممکن است شما هم مثل خیلی‌ها قهوه را به خاطر کافئین آن مصرف کنید، برای شروع یک روز با انرژی، کاهش خستگی و خواب آلودگی، افزایش عملکرد ورزشی و یا افزایش چربی سوزی در حین ورزش! اما آیا این حقیقت دارد؟

قهوه چگونه باعث افزایش چربی سوزی می‌شود؟

یکی از مزایای مصرف قهوه قبل از فعالیت ورزشی، خاصیت چربی سوزی آن است. مصرف قهوه قبل از ورزش می‌تواند باعث شود سلول‌های چربی به عنوان منبع انرژی به جای گلیکوژن استفاده شود.

همچنین، مقادیر بالایی از کافئین موجود در قهوه سیاه و سفید سوخت و ساز بدن را بالا خواهد برد که این خود باعث می‌شود شما در طول روز کالری بیشتری بسوزانید. همچنین، کافئین و دیگر ترکیبات موجود در قهوه به عنوان یک مهار کننده ی اشتها عمل کرده و باعث می شود شما کمتر سراغ خوراکی بروید.

کافئین موجود در قهوه سیستم عصبی را تحریک می‌کند و سیگنال‌هایی را مستقیم به سلول‌های چربی انتقال می‌دهد. این کار با افزایش سطح هورمون اپی نفرین انجام می‌شود. اپی نفرین نیز چربی سوزی و آزاد شدن چربی برای انرژی در بدن را هدایت می‌کند. البته آزادسازی اسیدهای چرب زمانی به کاهش چربی بدن کمک می‌کند که یا در حین فعالیت باشید و یا اینکه رژیم غذایی شما مناسب کاهش چربی باشد.

دیگر فواید نوشیدن قهوه قبل از ورزش

افزایش عملکرد در حین ورزش

قهوه حاوی کافئین است و مصرف کافئین قبل از ورزش موجب افزایش عملکرد ورزشی می‌شود. به عنوان مثال نوشابه های انرژی زا به دلیل اینکه حاوی کافئین هستند روی عملکرد ورزشی تأثیر دارند. در گزارش‌های پزشکی ورزشی منتشر شده از کافئین به عنوان «کمکی قدرتمند نیروزا» اشاره می‌کنند که ورزشکاران می‌توانند پس از مصرف کافئین با نیروی بیشتری به فعالیت ادامه دهند.

بهبود تمرکز

این نوشیدنی همراه با افزایش انرژی باعث افزایش تمرکز ذهنی نیز می‌شود و این در تمرینات سخت می‌تواند کمک خوبی برای ورزشکاران باشد. بهبود تمرکز باعث می شود ورزشکار در طول تمرینات انرژی خود را حفظ کند.

کاهش درد عضلانی

نتایج پژوهشی که در دانشگاه ایلینویز انجام شده، نشان داده است ورزشکارانی که قبل از تمرین قهوه مصرف می‌کنند تجربه درد عضلانی کمتری را در طول تمرین خود نسبت به افرادی که بدون کافئین تمرین می‌کنند، دارند.


حتماً بخوانید: نقش کافئین در ورزش چیست و کافئین چگونه بر ورزش اثر می‌گذارد؟


حفظ عضلات

در یک تحقیق بر روی حیوانات در دانشگاه Coventry محققان به این نتیجه دست یافتند که مصرف کافئین، کاهش قدرت عضلات در اثر افزایش سن را تا حدود زیادی خنثی می‌کند. این تحقیق بر روی عضلات اسکلتی و دیافراگم انجام شد و نتیجه تحقیق در هر دو گروه عضلات نشان داد، مصرف کافئین تا حد متعادل آمادگی کلی عضلات را حفظ کرده و از آسیب‌های وابسته به افزایش سن جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از بیماری

یکی دیگر از مزیت‌های نوشیدن قهوه کمک به محافظت از بدن در مقابل بیماری‌ها است. این نوشیدنی حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان است که در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. با توجه به مطالعات سال ۲۰۱۱ در نظریه‌های انتقادی منتشر شده در علوم غذایی و تغذیه، مصرف قهوه نسبت عکس در ابتلا به دیابت، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر و انواع خاصی از سرطان دارد.

اگر شب یا غروب تمرین می‌کنید هم زمان مناسبی برای مصرف قهوه نیست، چرا که کافئین می‌تواند روی چرخه خواب شما تأثیر منفی بگذارد و باعث اختلال خواب شما بشود.

مراقب زیاده روی در مصرف قهوه باشید!

در پایان ذکر این نکته لازم است که مصرف زیاده از حد قهوه به هنگام ورزش باعث کمتر شدن خون رسانی به عضلات قلب می‌شود و کارایی ورزشکاران را پایین می‌آورد. میزان کافئین دریافتی در حالت استراحت بر جریان خون بر عضلات قلب تاثیر نمی‌گذارد، اما به هنگام ورزش کافئین جریان خون را کند می‌کند.

معمولا‌‍ً به هنگام ورزش بدن خون بیشتری به عضلات  قلب می‌رساند. در واقع کافئین از توانایی بدن برای خون رسانی به عضلات قلب کم می‌کند. پس اگر قصد نوشیدن قهوه قبل از فعالیت ورزشی را دارید، فقط یک فنجان از آن کافیست و لزومی ندارد زیاده روی کنید. ضمنا” نوشیدن قهوه قبل از ورزش برای کسانی که بیماری عروق کرونر دارند یا در ارتفاعات ورزش می‌کنند مناسب نیست.

بعد از ورزش قهوه نخورید

از طرف دیگر، همانقدر که که مصرف قهوه قبل از ورزش مفید است اما بعد از ورزش عوارض خاص خودش را دارد. بعد از ورزش بدن نیاز به یک وعده‌ی غذایی دارد که به ریکاوری، بازسازی ذخایر انرژی و مهمتر از همه عضله سازی کمک کند، اما کافئین از فرایند افزایش تولید پروتئین در عضلات جلوگیری می‌کند. پس اگر قصد افزایش و یا حفظ عضلات‌تان را دارید، قطعا نباید اجازه دهید که کافئینِ مصرفیِ بعد از تمرینات، از عضله سازی جلوگیری کند.

 ترجمه و تعدیل: elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | چگونه پروتئین وی خانگی درست کنیم؟ طرز تهیه پروتئین وی

پودر پروتئین به دلیل فوایدی که روی عضله سازی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده و ریکاوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *