خانه / ورزشی / علم ورزش | چرا حرکت اسکوات به سلامت مغز کمک می‌کند؟

علم ورزش | چرا حرکت اسکوات به سلامت مغز کمک می‌کند؟

بدون تردید، حرکت اسکوات برای پایین تنه‌تان بسیار خوب است، مخصوصا برای عضلات چهار سر ران، اما آیا ممکن است برای عملکرد مغزتان نیز مفید باشد؟ می‌دانیم که داشتن تحرک بدنی به طور کلی برای ماده خاکستری مغز خوب است اما آیا اسکوات فایده‌ی خاصی دارد که به حفظ سلامت مغز کمک کند؟ همه‌ی ما با افزایش سن، باید نسبت به حفظ سلامت و قدرت مغزمان متوجه و حساس باشیم. سبک زندگی، که شامل ورزش هم می‌شود، می‌تواند به ما کمک کند. اکنون دانشمندان دریافته‌اند که حرکت اسکوات باید بخشی از تجهیزات ما برای سلامت مغزمان باشد.

اسکوات تمرینی است که در بیشتر روتین‌های تمرینات قدرتی وجود دارد و عجیب هم نیست، زیرا عضلات زیادی را درگیر می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند اسکوات، تقریبا ۲۰۰ عضله را فعال می‌کند، و به همین دلیل است که گاهی آن را سلطان تمرینات بدنسازی می‌نامند.

اسکوات، یک حرکت پایه است که همه‌ی ما به آن نیاز داریم زیرا هر بار که انجامش می‌دهیم، تقلیدی از حرکات روزمره‌مان است، مانند چمباتمه زدن برای برداشتن چیزی از روی زمین. وقتی اسکوات را بخشی از روتین تمرینات خود می‌کنید، بیومکانیک‌های لازم برای درست و بی‌ضرر چمباتمه زدن را به خوبی یاد می‌گیرید، و این برای فیزیک و سطح کلی فیتنس‌‌تان خوب است.

حرکت اسکوات برای سلامت مغز

پژوهشی جدید نشان می‌دهد وقتی که اسکوات را انجام می‌دهید، سیگنال‌هایی به مغزتان ارسال می‌شود که تولید سلول‌های جدید و سالم مغز را به دنبال دارد. یعنی واقعا اسکوات مغز را تقویت می‌کند؟ بله! البته چون در این تحقیق به جای انسان از موش استفاده شد، نتایج، ابتدایی هستند اما بر اساس سایر مطالعات، این یافته‌ها در مورد انسان نیز صدق می‌کنند.

در این آزمایش، محققان به موش‌ها اجازه دادند از پاهای جلویی خود آزادانه استفاده کنند اما استفاده از پاهای عقبی را برای‌شان محدود کردند. نکته‌ی مهم اینکه موش‌ها به خاطر محدودیت استفاده از پاهای عقبی خود، تحت فشار و استرس نبودند و به کارهای روزمره‌ی خود مثلا خوردن و این طرف و آن طرف رفتن ادامه دادند.

پژوهشگران بعد از ۲۸ روز، مغز موش‌ها را بررسی کردند و متوجه شدند میزان سلول‌های بنیادی عصبی در قسمتی از مغز به نام ناحیه زیر بطنی مغز کاهش یافته بود. در این قسمت از مغز است که سلول‌های بنیادی عصبی، عصب‌های سالم و جدید تولید می‌کنند تا عملکرد مغز انجام شود. ضمنا، یافته‌های این مطالعه نشان داد، سلول‌هایی که از سلول‌های سالم عصبی حمایت کرده و به آنها کمک می‌کنند سالم بمانند، تعدادشان کم شده بود. بنابراین مرکز پشتیبانی مغز که در آنجا عصب‌های جدید متولد می‌شوند، در اثر کم استفاده کردن از پاهای عقبی، ضعیف و ناکارآمد شده بود.

دانشمندان تصور می‌کنند توضیحی برای این یافته‌ها دارند و این نشان می‌دهد تحرک پایین تنه تا چه اندازه برای سلامت مغز مهم است. وقتی انسان‌‌ها و جانوران پاهای خود را در مقابل مقاومت تمرین می‌دهند، به سلول‌های ناحیه‌ی زیر بطنی مغز سیگنال می‌فرستند که سلول‌های جدید عصبی بسازد. این سلول‌های عصبی برای حمایت از سلامت مغز طراحی شده‌اند. پس، تمرین ندادن پایین تنه نیز باید اثر معکوس داشته باشد؛ یعنی این عملکرد بسیار ضروری (تولید سلول‌های عصبی) انجام نمی‌شود و سلامت مغز به خطر می‌افتد.



پیشنهاد مطالعه:

آموزش حرکت اسکوات + فیلم و عکس

چرا تمرینات پایین تنه مهم‌اند؟

چه اتفاقی می‌افتد اگر عضلات پایین تنه‌ی خود را فعال نکنید؟ عضلات تحلیل می‌روند و کوچک‌تر می‌شوند. افرادی که دچار بیماری‌ها نورولوژیکی یا عضلانی خاصی هستند، عضلات پایین تنه‌ی خود را از دست می‌دهند. تحلیل رفتن عضلات باعث می‌شود هنگام بالا رفتن از پله‌ها دچار مشکل شوید، نتوانید تعادل‌تان را به خوبی حفظ کنید و در نهایت به جایی برسید که راه رفتن هم برای‌تان دشوار شود. همین اتفاق‌ها به مرور زمان و با افزایش سن، برای افراد سالم نیز روی می‌دهد. همه‌ی ما با بالا رفتن سن، قدرت و حجم عضلات خود را از دست می‌دهیم.

تنها فاکتوری از سبک زندگی که می‌تواند به میزان قابل توجهی از کاهش توده‌ی عضلانی ناشی از افزایش سن کم کند، ورزش است، مخصوصا حرکاتی که عضلات را در مقابل مقاومت تمرین دهند و اگر تنها یک حرکت وجود داشته باشد که باعث تقویت عضلات پایین تنه شود، اسکوات است. غیر از اسکوات تمرینات بسیار کمی هستند که می‌توانند تا این اندازه بر عضلات پایین تنه متمرکز شوند.

تمرینات پایین تنه از جهت دیگری نیز برای سلامت مغز مهم‌اند. وقتی شما با استفاده از عضلات پایین تنه‌ی خود ورزشی مدت دار انجام می‌دهید، مانند پیاده روی تند، رکاب زدن، دویدن و یا پریدن، ترشح هورمون‌هایی در مغز که به تولید سلول‌های عصبی جدید در قسمت‌هایی دیگر (مخصوصا در هیپوکامپوس) کمک می‌کنند، افزایش می‌‌یابد. هیپوکامپوس، قسمتی از مغز است که نعلی شکل است و نقش مهمی در انتقال حافظه‌ی کوتاه مدت به حافظه‌ی بلند مدت دارد.

مطالعات گوناگونی نشان می‌‌دهند که ورزش هوازی منظم برای مغز خوب است و حتی می‌تواند افت عملکرد مغز را که ناشی از افزایش سن است کاهش بدهد. مثلا پژوهشی که روی ۱۶۰ فرد بالای ۵۵ سال که دچار اختلال حواس خفیف بودند صورت گرفت نشان داد بد از شش ماه تمرینات روزانه‌ی هوازی، عملکرد اجرایی‌شان بهبودهای چشمگیری حاصل کرده بود. عملکرد اجرایی، توانایی برنامه ریزی و کنترل قدم‌های لازم در جهت رسیدن به یک هدف است. در این آزمایش، افراد شرکت کننده به طور متوسط ۳۵ دقیقه در روز ورزشی انجام داده بودند که ضربان قلب‌شان را بالا می‌برد، مانند پیاده روی تند و دوچرخه سواری.

مطالعه‌ی دیگری که در نشریه‌ی Neurology منتشر شده است دریافته ورزش برای مغز افراد میانسال و سالمند، فواید بیشتری را دارد، اما عملکرد مغز جوانان ۲۰ ساله را نیز می‌تواند ارتقاء بدهد. بنابراین ورزش برای سلامت مغز تمام گروه‌های سنی مفید است.

طبق آنچه بیشتر مطالعات انجام شده نشان می‌دهند، ورزش‌های فیزیکی از جهت حفظ سلامت مغز، نسبت به ورزش‌های ذهنی الویت دارند. شاید با وبسایت‌هایی آشنا باشد که می‌توانید در آنجا با انجام بازی‌های ذهنی و فکری، طبق آنچه به شما وعده داده شده، عملکرد مغز خود را تقویت کنید و پروسه‌‌ی پیری مغزتان را به تاخیر بیندازید، اما بهتر است ضربان قلب‌تان را بالا ببرید و در عوض چند حرکت اسکوات در روز انجام دهید.



پیشنهاد مطالعه:

اسکوات بوسو چیست؟ چه فوایدی دارد و چگونه آن را انجام دهید؟

فعالیت بدنی از راه‌های دیگری نیز به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند

ورزش علاوه بر تاثیرات مستقیمی که روی مغز می‌گذارد، مانند افزایش تولید سلول‌های جدید عصبی، کیفیت خواب‌تان را نیز از راه‌های دیگری بالا می‌برد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند فعالیت بدنی، حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد. مقاومت به انسولین و افزایش گلوکز خون، در بیماری آلزایمر نقش دارند و این نقش تا اندازه‌ای است که برخی از کارشناسان آن را دیابت نوع سوم می‌دانند. ورزش می‌تواند به کیفیت خواب نیز کمک کند و ما می‌دانیم که خواب برای سلامت مغز مهم است.

حرف آخر

ورزش کمک‌تان می‌کند مغزتان، جوان بماند و حرکت اسکوات، بخشی از این معادله است! بنابراین در بیشتر روزهای هفته، با تحرک بدنی ضربان قلب‌تان را بالا ببرید و عضلات پایین تنه‌ی خود را تمرین بدهید، مخصوصا با اسکوات!

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | علائم ضربان قلب خطرناک

ضربان قلب می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد، اما چه ضربان قلبی نرمال محسوب می‌شود؟ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *