خانه / ورزشی / علم ورزش | چرا هنگام پیاده روی دچار درد می‌شویم؟ کدام درد را باید جدی گرفت؟

علم ورزش | چرا هنگام پیاده روی دچار درد می‌شویم؟ کدام درد را باید جدی گرفت؟

بدون تردید پیاده روی یکی از بهترین ورزش‌هایی است که هر کسی می‌تواند انجام دهد. مطالعات علمی ثابت کرده‌اند پیاده روی، سلامت قلب را افزایش می‌دهد، استرس را تسکین می‌دهد، به کاهش وزن کمک می‌کند و خیلی چیزهای دیگر. ضمنا پیاده روی، ورزشی فوق العاده برای سالمندان یا افراد چاق است، زیرا فشار زیادی به بدن وارد نمی‌کند.

اما همین پیاده روی هم، همیشه بدون درد و ناراحتی نیست. شاید عجیب به نظر برسد اما گاهی گام برداشتن می‌تواند دردناک شود! متاسفانه بیشتر آنهایی که اهل پیاده روی هستند، درد و ناراحتی را نادیده می‌گیرند و نمی‌دانند که این احساس می‌تواند علامتی از وجود مشکلی جدی باشد. شاید گاهی وقت‌ها مدارا با درد و تحمل آن کارساز باشد اما به شما می‌گوییم کدام دردها و ناراحتی‌ها حین پیاده روی را نباید دست کم بگیرید.

درد در کنار انگشت بزرگ پا

وجود درد در کنار انگشت بزرگ پا می‌تواند به معنی گسترش پینه‌ باشد. پینه‌ها معمولا به دلیل ناهمترازی استخوان‌ها در انگشت بزرگ یا گوچک پا بروز می‌کنند و سبب درد و تورم می‌شوند. اگر کف پای‌تان صاف باشد، گودی کمر داشته باشد و یا کفش‌های تنگ بپوشید احتمال اینکه دچار پینه شوید بیشتر است.

شما می‌توانید با پوشیدن کفش‌های آزادتر، پینه‌ی پا را تا حدودی برطرف کنید. کمپرس یا یخ هر روز به مدت ۲۰ دقیقه نیز می‌تواند مفید باشد. فراموش نکنید که موارد شدیدتر پینه، نیاز به درمان‌های پزشکی مانند عمل جراحی دارند.

درد پاشنه هنگام پیاده روی

پاشنه‌ی پای شما، اولین قسمت از پای‌تان است که با هر بار قدم برداشتن به سمت جلو، با زمین برخورد می‌کند، بنابراین قابل درک است که چرا درد پاشنه باعث می‌شود نتوانید به درستی راه بروید. دردی که هنگام راه رفتن از پاشنه به سمت جلوی پا منتشر می‌شود، علامت فاشئیت پلانتار است. از آنجایی که فاشئیت پلانتار، آسیبی است که در اثر استفاده‌ی مفرط و نادرست از پا ایجاد می‌شود، کم کردن تعداد قدم‌ها در پیاده روی‌های روزانه می‌تواند درد را تسکین بدهد. یادتان نرود که دست کم گرفتن درد پاشنه می‌تواند منجر به آسیب‌های بسیار جدی بشود زیرا فُرم راه رفتن را نادرست می‌کند.

درد بین انگشتان پا یا پنجه پا

چرا هنگام پیاده روی دچار درد می‌شویم؟ کدام درد را باید جدی گرفت؟

مورتون نوروما عارضه‌ای است که در آن بافت اطراف یک عصب نزدیک به پایه‌ی انگشتان پا، ضخیم می‌شود که می‌تواند احساس کرختی، سوزن سوزن شدن و یا درد ایجاد کند که به نواحی اطراف نیز سرایت می‌کند. این درد در میان زنان ده برابر مردان شیوع دارد که احتمالا به دلیل ساختار متفاوت پای زنان و پوشیدن کفش‌های تنگ‌تر، پاشنه‌های بلند یا کفش‌های بسیار مسطح است. این عارضه می‌تواند خیلی زود شدت بگیرد، بنابراین با احساس اولین علامت این درد به پزشک مراجعه کنید.



پیشنهاد مطالعه:

راهنمای خرید بهترین کفش پیاده روی

درد عضلات ساق پا در پیاده روی

بیشتر اوقات به دلیل گرفتگی عضله ساق پا دچار درد در این قسمت می‌شویم. کشیدن عضلات ساق پا به طور منظم می‌تواند این نوع درد را تسکین بدهد. اما درد در عضلات ساق می‌تواند علامت بیماری عروق محیطی نیز باشد که بیشتر روی عضلات پا اثر می‌گذارد. درد در عضلات ساق پا همراه با گرفتگی‌های مکرر این عضلات، از نشانه‌های بارزی است که مشکلی وجود دارد. این نوع درد هنگام راه رفتن تشدید می‌شود و زمان استراحت برطرف می‌شود. همچنین این درد می‌تواند در باسن، ران‌ها و کف پا نیز بروز کند. اگر شک دارید که دچار بیماری عروق محیطی هستید به پزشک مراجعه کنید.

درد در پایین کمر

اگر هنگام پیاده روی، پایین کمرتان درد می‌گیرد این احتمال وجود دارد که وضعیت بدنی‌تان دچار مشکلی باشد. این درد می‌تواند در اثر آسیب عضلات پایین کمر نیز به وجود بیاید. اگر تردید دارید که درد شما هم چنین علتی داشته باشد تا زمانی که دردتان رفع نشده از انجام ورزش‌های سنگین و پُرشدت خودداری کنید.

درد استخوان ساق

درد در استخوان ساق پا می‌تواند به این معنی باشد که این استخوان در اثر فشار دچار ترک خوردگی شده باشد، مخصوصا اگر مسافت‌ها طولانی بدون تمرین و آمادگی مناسب راه می‌روید بیشتر در معرض این اتفاق هستید. دوی نیمه ماراتن یا تمام روز راه پیمایی کردن نیز می‌تواند موجب شین اسپلینت یا درد ساق پا شود که عارضه‌ای کمتر جدی است. خوشبختانه اگر کمتر راه بروید و تمرینات پُرشدت انجام ندهید، دردتان در عرض دو هفته برطرف خواهد شد. اگر با وجود استراحت، درد ساق پای‌تان بیش از دو هفته طول کشید به پزشک مراجعه کنید.

زانو درد در پیاده روی

آیا هر بار که قدم برمی‌دارید، زانوی‌تان تیر می‌کشد؟ ممکن است علامت تاندونیتیس باشد که ناشی از التهاب یا تحریک تاندونی در زانو است. خوشبختانه اگر دردتان در حد متوسط باشد تمرینات کششی می‌توانند این درد را تسکین بدهند، اما اگر دردتان شدید است باید به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است درد ناشی از آرتروز یا ضعف عضلات باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.



پیشنهاد مطالعه:

۷ فایده جالب که با ۳۰ دقیقه پیاده روی بدست می‌آید

درد پشت باسن

بیشتر اوقات به سختی می‌توان علت دقیق درد پشت یا کنار باشن را تشخیص داد زیرا علت‌های بالقوه‌ی زیادی برای این درد وجود دارد. اما اگر یکی از پاهای‌تان بلندتر باشد یا خیلی زیاد راه رفته باشید، دردتان می‌تواند به معنی بورسیتیس باشد. از تعداد قدم‌های‌تان کم کنید و تا زمانی که دردتان رفع نشده به تمریناتی بپردازید که کمتر وزن بدن‌تان را تحمل کنید مانند دوچرخه سواری و شنا.

درد، دشمن شما نیست و در واقع می‌تواند خوب هم باشد، زیرا به شما هشدار می‌دهد که مشکلی وجود دارد که باید برطرفش کنید. این بار که هنگام پیاده روی دچار درد شدید، معیارهای گفته شده را ارزیابی کنید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منابع: care2 – onlymyhealth


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | کم کاری تیروئید و کاهش وزن

کاهش وزن برای خیلی از افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند می‌تواند بسیار سخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *