خانه / ورزشی / علم ورزش | چربی سوز طبیعی

علم ورزش | چربی سوز طبیعی

چربی سوز طبیعی و مواد غذایی چربی سوز غذاهایی هستند که بیشتر موجب کالری سوزی می‌شوند و در نتیجه با چربی‌های ذخیره در بدن نیز مقابله می‌کنند. برخی از مواد غذایی نه تنها باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند، بلکه هم انرژی‌زا هستند، هم باعث کاهش اشتها و هم چربی سوزی می‌شوند. اگر در کنار مصرف این مواد غذایی تمرینات اینتروال یا هوازی و تمرینات بدنسازی انجام دهید، بیشتر چربی سوزی می‌کنید و سوخت و ساز بدن‌تان را نیز بالا می برید.

سرکه

اولین چربی سوز طبیعی سرکه است، سرکه نمونه ضعیفی از اسید سیتریک است که تأثیر بر کاهش گلوکز دارد. مطالعه ای که به تازگی در ایتالیا انجام شده، نشان داده که وقتی شرکت کنندگان در این آزمایش فقط یک قاشق غذاخوری سرکه (به عنوان چاشنی سالاد) به وعده‌های غذایی خود اضافه کردند، قند خون بعد از غذای‌شان ۳۰ درصد کمتر شد. کنترل قند خون همچنان یکی از جزئیات ضروری کاهش وزن و لاغر ماندن است.

کافئین یک چربی سوز طبیعی قوی!

کافئین یکی از قوی‌ترین ترکیبات مناسب لاغری است که هر روز و هر لحظه در دسترس است! کافئین مانع از تجزیه ترکیبی موسوم به « camp » می شود، این ترکیب با تحریک چربی‌های ذخیره شده باعث سوختن آن‌ها به عنوان انرژی می‌شود. لازم به ذکر است که چنین تأثیری در افراد لاغر نسبت به چاق‌ها بیشتر است و  مصرف مداوم آن در بلند مدت از اثرگذاری‌اش کم می‌کند. برای بهره بیشتر از فواید کافئین، لازم نیست مکمل مصرف کنید، کافی است در طول روز چند فنجان قهوه پرکافئین مصرف کنید و از مزایای آن بهره ببرید.



پیشنهاد مطالعه:

نقش کافئین در ورزش چیست و کافئین چگونه بر ورزش اثر می‌گذارد؟

فلفل تند

اضافه کردن مقداری ادویه به غذا به دلیل افزایش متابولیسم به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می کند. فلفل های تند، حاوی ماده‌ای به نام کاپسایسین هستند که گرما را به این گیاهان داده و در متابولیسم بدن جهش ایجاد می کنند. همچنین بدن را تحریک می‌کند تا هورمون هایی از جمله آدرنالین ترشح کند. در نتیجه سرعت متابولیسم بدن و نیز توانایی بدن برای سوختن کالری بیشتر افزایش می‌یابد. این مواد شیمیایی همچنین باعث می شوند بدن شما بعد از تمام شدن غذا هم به سوزاندن کالری ادامه دهد.

چربی سوز طبیعی - بهترین غذاهای چربی سوز

گذشته از این بتاکاروتن و لیکوپن مواد فیتوشیمیایی و آنتی‌اکسیدان‌های توانمندی هستند که موجب رنگ قرمز در فلفل می‌شوند، از نظر محققان می‌توانند ترکیبات مضری را که باعث ذخیره‌ی چربی می‌شوند را از بدن دفع کنند. از طرف دیگر، فلفل سرشار از ویتامین C است که برای چربی سوزی لازم است.



پیشنهاد مطالعه:

فواید مواد غذایی تند برای سلامت بدن

سیر

خوردن سیر به کاهش چربی‌های ناسالم در خون که به منجر به سطوح بالای کلسترول می‌شوند، کمک می‌کند. سیر همچنین در کاهش چربی در سلول‌های چربی بدن نیز مؤثر است. روغن‌های موجود در سیر، حرکت دودی که چربی را شل کرده و به دفع آن از بدن شما کمک می‌کند را افزایش می‌دهند.

عصاره‌ چای سبز

چای سبز و البته بسیاری از مکمل‌های کاهش وزن حاوی آنتی اکسیدانی به نام « EGCG » است. این آنتی اکسیدان با سوزاندن کالری اضافه و استفاده از چربی ذخیره شده به عنوان انرژی باعث افزایش دمای بدن یا تولید گرمای بیشتر در بدن می‌شود.

عصاره‌ چای سبز شکل غلیظ‌ شده‌ی چای سبز است و تمام مزایا و خواص آن را دارد. عصاره‌ چای سبز سرشار از کافئین و ترکیبی شیمیایی (اپی‌گالوکتشین گالات) (EGCG) است. این دو ماده مکمل هم هستند و طی فرایندی به نام (تموژنز) (thermogenesis) به سوختن چربی‌ها کمک می‌کنند. ترموژنز یعنی فرایندی که در آن بدن برای ایجاد گرما کالری می‌سوزاند. اگر می‌خواهید از فواید عصاره‌ چای سبز به عنوان یک چربی سوز طبیعی بهره ببرید، باید روزانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم از آن را مصرف کنید. اثرگذاری این مقدار معادل مصرف ۳ تا ۵ فنجان چای سبز در روز است.

شکلات تلخ

چربی سوز طبیعی - بهترین غذاهای چربی سوز

از دیگر مواد غذایی چربی سوز شکلات تلخ است. شکلات تلخ سرشار از (روی) است که به کاهش چربی، خصوصاً در ناحیه شکم کمک می‌کند. همچین گردش هورمون لپتین را بالا می‌برد که در تظنیم مصرف انرژی، ذخیره‌ی چربی و اشتها نقش دارد. اگر قصد دارید این خوراکی چربی سوز را مصرف کنید، حتما نوع کم شکر آن را انتخاب کنید.



پیشنهاد مطالعه:

چگونه با مصرف شکلات تلخ می‌توانید عضلات بیشتری بدست آورید؟

سبزیجات برگ‌دار

اضافه کردن سبزیجات برگ‌دار به غذا نه تنها باعث افزایش حجم غذا بدون افزایش کالری آن می‌شود، بلکه سرشار از مواد مغذی و ویتامین های K، C، A، فولات، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و فیبر هستند و خیلی راحت در برنامه روزانه تان جای می‌گیرد. به راحتی می‌توانید اسفناج را به سالادتان اضافه کرده و دانه خردل یا انواع کلم را به سوپ‌های‌تان اضافه کنید تا نه تنها در مقابل بیماری‌ها مقاوم شوید بلکه شکم‌تان هم حسابی تخت شود !

سبزیجات شاخه‌دار

سبزیجات پرفیبر غیر نشاسته‌ای دارای بیشترین مقدار مواد ترموژنیک (موادی که برای تجزیه شان در بدن بیشترین مقدار انرژی لازم است ) هستند و همچنین تأثیر کمی بر سطح انسولین دارند که به تنظیم متابولیسم بدن کمک می‌کنند. بهترین انتخاب‌های گیاهی کلم، جوانه کلم بروکسل، مارچوبه، بروکلی، گل کلم، اسفناج، کاسنی فرنگی، کرفس، گوجه فرنگی، فلفل ها و لوبیاهای چشم بلبلی و سفید هستند که همگی حاوی فولات، بتاکاروتن، کلسیم، منیزیم و فیبر بوده و سرشار از ویتامین A ، C  و K هستند.

سیب

چربی سوز طبیعی - بهترین غذاهای چربی سوز

پکتین موجود در سیب از جذب چربی توسط سلول‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین جذب آب از مواد غذایی را افزایش داده و موجب دفع ته‌نشین شدن چربی از بدن می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در سیب نیز می‌تواند از ایجاد سندرم سوخت و ساز که موجب چاق شدن شکم یا اندام سیبی شکل می شود، جلوگیری کند. سیب همچنین حاوی فیبر خوراکی، فلاونوئید، فیتواسترول و بتاکاروتن است که باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند.



پیشنهاد مطالعه:

۵ تغییر فوق‌العاده‌ای که با خوردن سیب در بدن‌تان ایجاد می‌شود

گریپ فروت

گریپ فروت نیز یک چربی سوز طبیعی است. گریپ فروت نه تنها یکی از منابع غنی ویتامین C است بلکه به جبران ۱۵ گرم از پکتین کمک می‌کند. پکتین یکی از موادی است که به پایین آوردن سطح کلسترول شما کمک می‌کند. گرپ فروت ۷۴ کالری دارد و خالی از نمک و چربی است.

مواد غذایی حاوی پروتئین

قدرت پروتئین به عنوان یک چربی سوز طبیعی را دست کم نگیرید! پروتئین باعث سیری و کاهش اشتها می‌شود، چون سطح هورمون‌های سیرکننده مانند GLP-1، CCK و PYY را افزایش و هورمون گرسنگی یعنی گرلین (ghrelin) را کاهش می‌دهد و هم اینکه انرژی بیشتری صرف هضم آن می‌شود بنابراین مصرف وعده های پروتئینی در طول روز متابولیسم بدن را در بالاترین حالت حفظ می‌کند، گذشته از این پروتئین خاصیت گرمازایی بسیار بالایی دارد، یعنی شما حدود ۳۰٪ از کالری‌های غذا را در طی هضم آن می‌سوزانید (بنابراین یک تکه مرغ که ۳۰۰ کالری دارد، برای تجزیه ۹۰ کالری می‌سوزاند). نتایج یک تحقیق که روی ۶۰ فرد چاق صورت گرفت، نشان داد که رژیم غذایی پُر پروتئین دو برابر بیشتر از رژیم غذایی با پروتئین متوسط به سوختن چربی‌ها کمک می‌کند.



پیشنهاد مطالعه:

پروتئین چگونه به کاهش وزن طبیعی کمک می‌کند؟

لبنیات کم چرب

لبنیات که سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند و به حفظ و ساخت حجم عضلانی کمک می‌کنند، اما چگونه در کاهش چربی نقش دارند؟ وقتی میزان کلسیم در بدن شما پایین باشد، بدن هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به شما امکان استفاده‌ی بهتر از کلسیم موجود را می‌دهد، اما مشکل اینجاست که بدن به سلول‌های چربی نیز علامت می‌دهد به حالت چربی باقی بمانند. لبنیات می‌تواند جزو بهترین غذاهای چربی سوز باشد.

عدس

یک فنجان عدس ۳۵٪ از مصرف روزانه شما به آهن را تأمین می‌کند و این برای اکثر ما که دچار کمبود آهن هستیم خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود. وقتی از یک ماده ‌مغذی کمبود داشته باشید، متابولیسم بدن شما پایین می‌آید زیرا بدن آنچه که برای عملکرد خوب نیاز دارد را دریافت نمی‌کند.

آب

اگر حتی در حد کمی بدن شما دچار کم آبی شود، متابولیسم بدن‌تان کاهش پیدا می‌کند. پس سعی کنید روزانه نسبت به میزان فعالیت و درجه گرمی هوا، آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید.

تهیه و تدوین: elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | در یک ماه یا یک سال چقدر می‌توانیم عضله سازی کنیم؟

عضله سازی بدون استفاده از مکمل‌های غذایی و ورزشی، مقدار قابل توجهی زمان و تلاش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *