خانه / ورزشی / علم ورزش | چه زمانی از مکمل چربی سوز برای کاهش وزن استفاده کنیم؟

علم ورزش | چه زمانی از مکمل چربی سوز برای کاهش وزن استفاده کنیم؟

در عصر تناسب اندام، بدنسازهای حرفه‌ای و طرفداران فیتنس، معمولا ماه‌های زمستان و آف سیزن را صرف خوردن کالری‌های زیاد، محدود کردن تمرینات هوازی و زدن وزنه‌های سنگین می‌کنند، به این امید که قبل از رسیدن فصل نمایش اندام، تا جایی که ممکن است بتوانند عضله بسازند و یک دوره‌ی فشرده‌ی چربی سوزی را طی کنند.  مطمئنا مکمل چربی سوز و رژیم‌های غذایی استراتژیک به این ورزشکاران حرفه‌ای کمک می‌کنند قبل از نمایش، لاغر شوند اما رویکردی که آنها در پیش می‌گیرند از هر جهت ناسالم است.

هرچند برخی از ورزشکاران مطرح در طول تاریخ، دوره‌هایی از پُرخوری و به دنبال آن، محدودیت شدید دریافت کالری را به طور متناوب در پیش می‌گرفته‌اند اما در دنیای امروز فیتنس، چنین شیوه‌‌ای سالم تلقی نمی‌شود. یک مطالعه‌ی جالب توجه که در نشریه‌ی Sport منتشر شده در مورد خطرات اختلال پُرخوری در میان ورزشکاران و عموم می‌گوید و اینکه افرادی که به رقابت‌های ورزشی می‌پردازند و آنهایی که صرفا به بهبود ساختار بدنی خود علاقه مندند، چگونه باید با ایجاد عادت‌های بهتر به بهترین وضعیت سلامتی خود دست پیدا کنند.

امروزه افرادی که به فیزیک و تناسب اندام علاقه مندند به جای اینکه دوره‌های طولانی مدت پُرخوری را طی کنند و کالری اضافی وارد بدن خود نمایند، ترجیح می‌دهند بیشترِ سال را لاغر اندام و بدون چربی اضافی بمانند و تنها زمان‌هایی رژیم خود را کنار بگذارند که گهگاه می‌خواهند طی تعطیلات یا در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها از خوردن غذایی خوشمزه یا مقداری شیرینی لذت ببرند، چون به هر حال همه‌ی آدمها به مقداری تفریح و خوشگذرانی هم نیاز دارند.

اما متاسفانه تمام سال را لاغر و بدون چربی ماندن، گفتنش ساده‌تر از عمل کردنش است! مخصوصا اگر مثل بیشتر ورزشکاران و علاقه مندان فیتنس، میل و اشتهای زیادی هم داشته باشید. پس راه لاغر ماندن و پیشگیری از افزایش وزنی که طی ماههای سرد سال به راحتی سراغ‌مان می‌آید چیست؟

در ادامه به چند اصل اشاره می‌کنیم که افراد فیت و سالم طبق آن زندگی می‌کنند:

  •  ۹۰ درصد مواقع غذاهای سالم و طبیعی بخورید اما رژیم غذایی‌تان رویکردی منعطف و قابل تغییر داشته باشد.
  •  هفته‌ای ۴ تا ۶ بار تمرینات مقاومتی انجام دهید.
  •  هر هفته دست کم ۴۵ دقیقه فعالیت هوازی انجام دهید.
  • هر شب خوب و کافی بخوابید و استرس‌تان را کاهش دهید.
  •  در صورت لزوم از یک مکمل چربی سوز استفاده کنید.

چه عواملی مانع چربی سوزی می‌شوند؟

اگر غذای درست و مناسب نخورید، چندین بار در هفته تمرینات سنگین در باشگاه انجام دهید و برای چربی سوزی از مکمل استفاده کنید، کاهش وزن برای شما هدفی بسیار دور از دسترس خواهد بود. اما اگر حتی ۹۰ درصد مواقع، طبق رژیم غذایی و روتین ورزشی‌تان پیش بروید، باز هم کاهش وزن برای‌تان بسیار دشوار خواهد بود، مخصوصا با توجه به اینکه درصد چربی بدن‌تان به مرور زمان کاهش می‌یابد.

هر چه وزن بیشتری از دست بدهید، بدن‌تان سخت‌تر با شما می‌جنگد تا وزن فعلی‌‌اش را حفظ کند. در پایان روز، بدن‌تان اهمیتی به این نمی‌دهد که اندام‌تان در فصل تابستان چه جلو‌ه‌ای خواهد داشت، بلکه فقط و فقط نگران یک چیز است و فقط به همان اهمیت می‌دهد: بقا!

غیر از رژیم غذایی و ورزش، فاکتورهای دیگری هم هستند که می‌توانند توانایی فرد برای کاهش وزن را محدود کنند. با افزایش سن و با قرار گرفتن بدن در معرض چالش‌های فیزیکی و هیجانی و ذهنی فراوان، سطح استرس جسمی و روانی ما بالا می‌رود و همین می‌تواند کاهش وزن را سخت‌تر کند.

اخیرا مقاله‌ای در Medical News Today در مورد پژوهشی درباره‌ی اثرات استرس بر چاقی و درصد چربی بدن منتشر شد که دریافته افرادی که دچار استرس و اضطراب مزمن هستند به طور پیوسته به مرور زمان وزن اضافه می‌کنند. البته راهکارهایی وجود دارد که کمک‌تان خواهد کرد که دچار اضافه وزن نشوید اما نیاز به دیسیپلین و حوصله دارد.

برای غلبه بر تمامی این موانع که بر سر راه کاهش وزن قرار دارند، باید پایبند رژیم غذایی و روتین ورزشی‌تان بمانید اما ضمنا نیاز به عامل دیگری هم دارید که به شما کمک کند بدن‌تان با بیشترین توان خود چربی بسوزاند.



پیشنهاد مطالعه:

۱۱ دلیل که چرا دچار توقف چربی سوزی می‌شوید؟

یک مکمل چربی سوز چه جایگاهی در این معادله دارد؟

چه زمانی از مکمل چربی سوز برای کاهش وزن استفاده کنیم؟

برای اینکه اهمیت و نقش عوامل موثر در چربی سوزی را بدانید بهتر است اینطور بگوییم که: کاهش وزن در صورت مصرف مکمل کاهش وزن نتیجه‌ی ۷۰ درصد رژیم غذایی، ۲۰ درصد ورزش و ۱۰ درصد مصرف یک مکمل چربی سوز است.

البته مکمل چربی سوز مطمئنا قرار نیست در عرض مدتی کوتاه، چربی‌های اضافی‌تان را آب کند، اما اگر از آن به عنوان سلاحی در برابر چربی‌های سرسخت‌تان استفاده کنید می‌توانید نتایج مثبت آن را ببینید. چربی سوزها بدون تردید پروسه‌ی چربی سوزی را در افرادی که تحت رژیم غذایی درست هستند و برنامه‌ی ورزشی مناسبی هم دارند تقویت می‌‌کنند. مکمل‌های چربی سوز می‌توانند سرعت سوخت و ساز در زمان استراحت را نیز بالا ببرند که منجر به صرف انرژی و کاهش وزن بیشتر به مرور زمان خواهد شد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ در US National Library of Medicine نشان داده مصرف مکمل‌های چربی سوز ترموژنیک می‌تواند سرعت سوخت و ساز را در افراد سالم بالا ببرد که سبب مصرف انرژی و تغییرات مطلوب در ساختار بدنی خواهد شد؛‌ چیزی که هدف همه‌ی ماست.

این مطالعه روی ده مرد انجام شد که تحت تمرینات مقاومتی بوده‌اند. این افراد دو جلسه‌ی آزمایشی را با فاصله‌ی زمانی ۲۴ ساعت پشت سر گذاشتند. در اولین جلسه، بعد از یک شب کامل چیزی نخوردن، سرعت سوخت و ساز در زمان استراحت، ضربان قلب و فشار خون‌شان سنجش شد. در جلسه‌ی بعدی نیز این افراد یک مکمل چربی سوز ترموژنیک مصرف کردند و همان سنجش‌ها دوباره طی سه مرحله انجام شدند: ۶۰ دقیقه، ۱۲۰ دقیقه و ۱۸۰ دقیقه بعد از مصرف مکمل.

نتیجه؟

نتایج نشان داد مکمل‌های چربی سوز توانسته بودند به مقدار چشمگیری، سرعت سوخت و ساز را در زمان استراحت این افراد افزایش بدهند.

چه معنایی دارد؟

این یک واقعیت علمی است که افزایش سرعت سوخت و ساز در زمان استراحت، سبب مصرف انرژی بیشتر خواهد شد و علم به ما می‌گوید هر چه خروجی انرژی بیشتر باشد، کالری بیشتری خواهید سوزاند و تدریجا لاغرتر خواهید شد.

مکانیسم عملکرد مکمل چربی سوز چگونه است؟

مکمل چربی سوز به چند طریق وارد عمل می‌شود: می‌تواند انرژی را بالا ببرد و اشتهای‌تان را مهار کند، بنابراین کالری کمتری از آنچه می‌سوزانید خواهید خورد. یک راه دیگر هم اینکه، دمای مرکزی بدن را بالا می‌برد، در نتیجه طی روز کالری بیشتری می‌سوزانید، حتی وقتی در حال استراحت هستید.

هدف اصلی مکمل چربی سوز این است که لیپولیسیس (تجزیه‌ی چربی برای مصرف به عنوان انرژی) را افزایش بدهد، مخصوصا طی ورزش. لیپولیسیس به بدن کمک می‌کند لیپیدها را تجزیه کرده و هیدرولیز تریگلیسیریدها به گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد را بیشتر کند.



پیشنهاد مطالعه:

انواع قرص چربی سوز و شیوه اثر گذاری بر بدن

چه زمانی باید از مکمل چربی سوز استفاده کنید؟

واقعیت این است که هر کسی می‌تواند از مکمل چربی سوز استفاده کند (به این شرط که از پزشک خود مجوزش را گرفته باشد)، اما اگر در برنامه‌ی کاهش وزن‌تان سایر عوامل به درستی اجرا شوند، بیشترین و بهترین نتیجه را از مصرف این مکمل خواهید گرفت. اگر تغذیه و ورزش‌تان اصولی و متناسب باشد، شاید هیچ نیازی به استفاده از مکمل کاهش وزن نباشد، اگر هم نیاز بود، در هر صورت راهیست برای کاهش مقدار چربی که شاید از آب شدنش نا امید هستید.

خیلی مهم است به خاطر داشته باشید که هر مکمل چربی سوزی که انتخاب می‌کنید، قرار نیست به تنهایی جادو کند یا به عبارتی دیگر قرار نیست جبران عادات اشتباه‌تان را بکند. متاسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند با مصرف مکمل چربی سوز آزادند هر چه می‌خواهند بخورند و همچنان چربی بسوزانند. پس بگذارید همین الان اعلام کنیم که: اگر شما هم چنین فکر می‌کنید، قطعا چربی نخواهید سوزاند.

هیچ راه حل جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد. اگر می‌خواهید وزن کم کنید باید نسبت به سخت تمرین کردن، داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم و مغذی و خواب و استراحت کافی، متعهد باشید. اگر بتوانید چند هفته نسبت به تعهدات خود پایبند بمانید، تدریجا نتیجه را خواهید دید، و اگر بتوانید یک مکمل چربی سوز با کیفیت را نیز به این روال‌تان اضافه کنید، بهتر و ماندگارتر می‌توانید به اندام ایده آل‌تان برسید.


در ادامه بخوانید: سی ال ای چیست؟ مکمل cla چه فواید و عوارضی دارد؟


تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | مکمل بتا آلانین چیست و چه تأثیری بر ورزشکاران دارد؟

ممکن است همین الان در حال مصرف مکمل بتا آلانین در دوره ورزشی خود باشید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *