خانه / ورزشی / علم ورزش | چه نوع مکمل بدنسازی برای افراد دیابتی مناسب است؟

علم ورزش | چه نوع مکمل بدنسازی برای افراد دیابتی مناسب است؟

امروزه مکمل‌های بدنسازی فراگیر شده‌اند، در کنار آن افرادی که مبتلا به دیابت هستند و تمرینات بدنسازی نیز انجام می‌دهند، هم نیاز و هم تمایل به مصرف مکمل بدنسازی دارند، در این مطلب از مجله علم ورزش به بررسی مکمل‌های مجاز برای افراد دیابتی می‌پردازیم.

پودر پروتئین

مکمل‌های پودر پروتئین معمولا آب پنیر (Whey) هستند. این ماده منبع خوبی از آمینو اسیدها و پپتیدها است. رژیم‌های غذایی با شاخص گلاسمیک کم برای دیابت نوع ۲ مفید هستند بنابراین اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی به کاهش این شاخص کمک کرده و مفید است. براساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ توسط پال و الیس در استرالیا، نشان داد که مواد غذایی شامل آب پنیر در مقایسه با پروتئین کازئین، تخم مرغ و ماهی تن یا بوقلمون، اشتها را کاهش می دهد. مطالعات پترسون و همکارانش در سال ۲۰۰۹ در امریکا نشان داد مکمل وی یا آب پنیر افزایش قند خون پس از غذا خوردن را کاهش می دهد.

در تحقیقی دیگر در سال ۲۰۰۵ دریافتند که این اثر در اقراد دیابتی هم دیده می شود. زمانی که آب پنیر یا وی را به رژیم غذایی‌شان اضافه می‌کنند تا به هضم  و جذب کربوهیدرات کمک کند، انسولین را در خون شبیه سازی می‌کند و سطح گلوکز بالای خون را پس از غذا کاهش می‌دهد. جدای از انسولین، طبق مشاهدات جاکوبز و همکارانش در سال ۲۰۱۴، پروتئین وی هورمون اینکرتین در روده را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، در سال ۲۰۱۵ اسمیت و همکارانش دریافتند این پروتئین مقاومت انسولین را به وسیله اختلال در دفع گلوکز، تحریک می‌کند. با وجود اطلاعات گسترده ایی که درباره استفاده ار پروتئین وی در جهت تنظیم انسولین و گلوکز خون وجود دارد، مطالعات گسترده تری نیاز است تا سرنخ‌های دقیقی به ما بدهند.

عوارض جانبی: افرادی که به شیر و محصولات لبنی حساسیت دارند نباید از مکمل‌های کازئین و پروتئین وی استفاده کنند. در این زمینه حساسیت‌‌هایی به پروتئین وی گزارش شده است. ریسک افزایش مقاومت به انسولین در این افراد وجود دارد ولی مدارک خیلی کمی به این موضوع دلالت دارند.

تداخل دارویی: افراد دیابتی باید مراقب باشند که پروتئین وی ممکن است قند خونشان را کاهش دهد و ترکیب آن با داروهای کاهش قند خون باعث پدیده هایپوگلیسمیا یا افت شدید قند خون شود.

دوز مصرفی: طبق اطلاعات کلینیک مایو، مصرف بیش از ۵۰ گرم و یا ۳۰ گرم در ۶ ماه از این مکمل مجاز است. با این حال برای دوز مناسب با پزشک مشورت کنید.

گلوتامین

چه نوع مکمل بدنسازی برای افراد دیابتی مناسب است؟

L – glutamine هنگامی که با یک وعده غذا مصرف می‌شود، باعث افزایش ترشح GLP – ۱ و انسولین و کاهش قند خون بالا را در دیابت نوع ۲ می‌شود. این اثر در مطالعه سال ۲۰۰۹ توسط گرین فلید و همکارانش از انگلستان توضیح داده شد که در بیماران مبتلا به دیابت تحت کنترل انجام شد. در سال ۲۰۱۱، بونت و ساموچا و همکارانش از استرالیا در یک آزمایش بالینی به این نتیجه رسیدند که گلوتامین می‌تواند یک عامل جدید، با یا بدون «سیتاگلیپتین sitagliptin » (داروی دیابت) باشد تا غلظت GLP – ۱ تحریک شود و بعد از غذا، قند خون بالا را کاهش دهد.

گروه تحقیقاتی مشابهی نیز یک آزمایش بالینی دیگر را انجام دادند (که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد) تا تاثیر گلوتامین بر روی قند خون را با یا بدون سیتاگلیپتین مطالعه کند و همچنین مضر بودن یا نبودن این مکمل را بر دیابت نوع ۲ مورد مطالعه قرار دهند.  آن‌ها دریافت که مصرف روزانه گلوتامین به مدت ۴ هفته، با یا بدون سیتاگلیپتین، HbA۱c را در نوع تحت کنترل دیابت نوع ۲ در متفورمین کاهش می‌دهد.  آن‌ها همچنین دریافتند که این مکمل‌ها منجر به کاهش متوسط در غلظت گردش سلول‌های خون و پروتئین کل و آلبومین کل شده‌اند.  بنابراین آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که مطالعات بیشتری در این زمینه در زمان طولانی‌تر انجام شود.

امکان دارد گلوتامین تحت مراقبت پزشکان به افراد مبتلا به دیابت توصیه شود. با این حال، لطفا توجه داشته باشید که هیچ مطالعه‌ای بر روی افراد مبتلا به دیابت کنترل‌نشده وجود ندارد – بنابراین اگر دیابت کنترل‌نشده داشته باشید، لطفا قبل از اینکه این مکمل را مصرف کنید با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی: گلوتامین را به نوشیدنی‌های داغ اضافه نکنید چون اثر آن را از بین می‌برد. افراد مبتلا به بیماری‌های کلیه، کبد و یا سندرم Reye نباید از این مکمل استفاده کنند. افراد مبتلا به اختلالات روانی یا سابقه حملات صرع باید با احتیاط از گلوتامین استفاده کنند چون ممکن است وضعیت آن‌ها بدتر شود. بررسی کنید که آیا اجزای دیگری به محصول اضافه شده‌اند که ممکن باشد عوارض بدی روی شما داشته باشند یا نه؟

تداخل دارویی: گلوتامین ممکن است اثربخشی درمان سرطان روده با دوکسوروبیسین، متودرکسیت و ۵ – فلوروراسیل را افزایش دهد. شواهدی وجود دارد که ممکن است آسیب‌های عصبی ناشی از مصرف پاکلیتاکسل که برای درمان سرطان پستان و سرطان‌های دیگر استفاده می‌شود را کاهش دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است رشد تومور را افزایش دهد. مشخص نیست که استفاده از گلوتامین توسط بیماران سرطانی بی خطر است یا خیر.

دوز مصرفی: برای اطلاع از دوز مناسب خود با پزشک مشورت کنید.



پیشنهاد مطالعه:

افراد مبتلا به دیابت چگونه بدنسازی را انجام دهند؟

مکمل‌های قبل از تمرین

ادعا می‌شود که مکمل‌های قبل از تمرین انرژی، هشیاری، قدرت و ترکیب بدن را بهبود می‌بخشند. این مکمل‌ها اغلب ترکیبی از کافئین، کراتین، گوارانا و… هستند. این ترکیبات برای افزایش جریان خون، تمرکز، ضربان قلب و افزایش احساس خوب به شما کاربرد دارند.

افراد دیابتی و افراد مبتلا به مشکلات قلبی، متابولیک، کلیه یا بیماری‌های عصبی باید از استفاده از محرک‌ها خودداری کنند مگر این که مورد تایید پزشکان قرار گیرند. اگرچه مصرف قهوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است، اما میزان دوز مصرف آن مهم است. علاوه بر این، مکمل‌های قبل از تمرین ممکن است حاوی دوزهای اضافی برخی دیگر از ترکیبات باشند. بنابراین به عنوان یک دیابتی، باید از مصرف مکمل‌های قبل از تمرین خودداری کنید چون ممکن است ترکیباتی داشته باشند که از آن اطلاع ندارید و برای شما مضر باشند.

کراتین

چه نوع مکمل بدنسازی برای افراد دیابتی مناسب است؟

کراتین یک اسیدآمینه طبیعی در بدن است. این ماده تا حدی توسط کلیه‌ها، کبد و پانکراس تولید و از طریق مواد غذایی نیز جذب می‌شود. سپس عمدتا به عضلات اسکلتی، مغز و اندام‌های جنسی منتقل می‌شود. در حالی که بیشتر به عنوان مکمل عملکرد ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مطالعاتی وجود دارند که کاربرد آن را در شرایط سلامتی مختلف از جمله دیابت یافته‌اند. گوالانو و همکارانش از برزیل، مطالعه ۱۲ هفته‌ای خود را در مورد دیابت نوع ۲ بر روی ۲۵ بیمار منتشر کردند که نشان داد استفاده از مکمل‌های کراتین‌دار در ترکیب با برنامه ورزشی مناسب، کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد.

با این حال، تحقیقات زیادی در مورد تعداد زیادی از مردم برای تاثیر کراتین بر دیابت وجود ندارد. عوارض جانبی کراتین ممکن است بر روی افراد مبتلا به دیابت نیز مورد مطالعه قرار نگرفته باشد. بنابراین توصیه نمی‌شود که از این مکمل استفاده شود مگر این که پزشک به شما پیشنهاد کند که از آن استفاده کنید.

عوارض جانبی: کراتین را ممکن است برای کسانی که مشکل کلیوی دارند، مناسب نباشد، چنانچه در کنار دیابت، در کلیه‌ها نیز مشکل دارید، این امکان وجود دارد که کراتین استرس بیشتری بر آن‌ها وارد کند. کراتین همچنین باعث افزایش فشار خون می‌شود و بنابراین برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود. در مجموع پیشنهاد می‌شود قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید، پزشک از وضعیت بدن شما آگاه است.

تداخل دارویی: کراتین باید با احتیاط زیاد در افرادی که از داروهای کلیه استفاده می‌کنند و یا کلیه‌ها و کبدشان مشکل دارد، استفاده شود، مصرف کافئین و داروهای حاوی کافئین، داروهای کنترل خلق و خو، شیمی‌درمانی، کاهش کلسترول و داروهای ضد التهاب غیر استروییدی (NSAIDs) ممکن است با تداخل با این داروها قرار گیرند. کراتین می‌تواند با داروهای دیگر نیز تعامل داشته باشد، پس لطفا قبل از اینکه مصرف کراتین را شروع کنید با پزشک خود مشورت کنید.

دوز مصرفی: ما به اشخصا مبتلا به دیابت پیشنهاد نمی‌کنیم ممکمل مصرف کنند، مگر اینکه دکتر / متخصص تغذیه اجازه استفاده را به شما بدهد و بهترین مقدار مصرف را برای شما توصیه کنند.



پیشنهاد مطالعه:

تغذیه مناسب دیابت نوع ۲ – بدترین و مفیدترین غذاها برای دیابت

افراد مبتلا به دیابت می توانند از تستوسترون استفاده کنند؟

مطالعات داندونا و همکارانش از آمریکا (۲۰۱۰) نشان داد که ممکن است ارتباطی بین سطوح پایین تستوسترون مردان و دیابت نوع ۲ وجود داشته باشد. مطالعات دیگر مانند مطالعات بویانو و همکارانش از بلغارستان (۲۰۰۳) و مطاللعه‌ای دیگر از چین (۲۰۰۵) دریافته‌اند که مکمل تستوسترون ممکن است حساسیت انسولین و کنترل قند خون را بهبود بخشد. آنالیز انجام‌ شده توسط گینسبرگ و همکارانش از آمریکا میزان کم (۱٫۳%) اثر زیان‌آور مکمل تستوسترون را در طولانی‌مدت پیدا کرد. بنابراین ممکن است برای شما به عنوان یک دیابتی، مصرف تستسترون در صورتی که بدانید از سطح پایینی از آن برخوردارید، مفید باشد. به هر حال تستوسترون هورمون است و بعد از مشورت با پزشک باید با دقت استفاده شود.

آمینو اسید شاخه دار – BCAA

آمینو اسیدهای زنجیره‌ایی یا شاخه‌دار، مواد مغذی ضروری هستند که بدن از پروتئین موجود در غذا، به ویژه گوشت، محصولات لبنی بدست می‌آورد. این ترکیبات عبارتند از leucine ،isoleucine و valine و زنجیره نیز به ساختار شیمیایی این آمینو اسیدها اشاره دارد. BCAA، در سوخت و ساز چربی و تنظیم گلوکز به عنوان انرژی مصرفی عضلات نقش ایفا می‌کند.

با این حال، مکمل‌های غنی از پروتیین با BCCAs در میان بسیاری از مشتاقان ورزش، محبوب است. از این رو، تاثیر آنها در پیش‌گیری از بیماری‌ها از جمله زنانی که دیابت نوع ۲ دارند و کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند در حال آزمایش است. این مواد به طور طبیعی در غذاهای مبتنی بر پروتیین مانند، گوشت، مرغ، ماهی، سویا، تخم‌مرغ، لوبیا (مثلا نخود، عدس، لوبیا)، بادام و ذرت یافت می‌شوند.


در ادامه بخوانید: ۷ مورد از بهترین تمرینات ورزشی برای دیابت


تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منابع: endocrineweb + thediabetescouncil


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | ۱۹ نوع میوه و سبزی برای تامین آب بدن و جلوگیری از کم آبی

مصرف میزان آب مناسب برای سلامتی شما بسیار مهم است. در حقیقت ننوشیدن آب کافی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *