خانه / ورزشی / علم ورزش | چگونه پروتئین وی خانگی درست کنیم؟ طرز تهیه پروتئین وی

علم ورزش | چگونه پروتئین وی خانگی درست کنیم؟ طرز تهیه پروتئین وی

پودر پروتئین به دلیل فوایدی که روی عضله سازی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده و ریکاوری بدن دارد، به یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های غذایی و ورزشی تبدیل شده است. پودرهای پروتئینی بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده آن، انواع مختلفی دارند، مانند پروتئین وی ( آب پنیر)، سویا و کازئین. پروتئین آب پنیر (Whey) بیشتر مورد استفاده است، چون می‌توان آن را یک پروتئین کامل دانست چرا که شامل همه ۹ آمینو اسید ضروری است، ما نیز در این مطلب آموزش درست کردن پروتئین وی خانگی را برا‌یتان توضیح می‌دهیم.

پروتئین وی چگونه تولید می‌شود؟

از فرایند تولید پنیر، ماده‌ای به دست می‌آید که پروتئین آب پنیر یا وی نامیده می‌شود. وی (آب پنیر) به خودی خود مفید است اما شما می‌توانید با آب گیری ِ بیشتر آن، فوایدش را بیشتر کنید. وقتی وی را آب گیری می‌کنید، پروتئین وی باقی می‌ماند. اگر این پروتئین وی را خُرد کنید می‌توانید از آن در انواع شیک‌ها، اسموتی‌ها، کاپ کیک‌ها و اسکون‌ها استفاده کنید.

تهیه پروتئین وی خانگی با شیر

برای درست کردن پروتئین وی خانگی با شیر، ابتدا شیر را در دیگ بزرگی بریزید. شما به یک گالون یا ۳٫۸ لیتر شیر نیاز دارید. بهتر است از شیر کامل استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ۴ فنجان (۹۵۰ میلی لیتر) شیر و ۲ فنجان (۴۷۵ میلی لیتر) خامه استفاده کنید.

شیر را تا دما ۱۸۰ درچه فارنهایت (۸۳ درجه سانتیگراد) حرارت دهید. می‌توانید از دما سنج مخصوص آشپزی برای تعیین حرارت استفاده کنید. اگر دما سنج ندارید، صبر کنید تا شیر شروع به جوشیدن کند. ۸۳ درجه سانتی‌گراد، دمایی است که در آن شیر به جوش می‌آید.

اگر از دماسنج استفاده می‌کنید مراقب باشید به ته دیگ برخورد نکند. ۵ قاشق غذاخوری (۷۵ میلی لیتر) آبلیمو اضافه کنید. اگر آبلیمو ندارید می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. اگر از شیر و خامه استفاده می‌کنید، یک دوم قاشق غذاخوری نمک و ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو یا سرکه سفید بریزید.

پروتئین وی خانگی

دیگ را از روی حرارت بردارید، روی آن را با درپوش کاملا بپوشانید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه ماند. آن را جایی بگذارید که دیگر تکانش ندهید. یک آبکش سوراخ ریز بزرگ روی کاسه‌ای بزرگ بگذارید و روی آن نیز توری پارچه‌ای مخصوص پنیر قرار دهید. با قاشق یا ملاقه، پنیر لور را در صافی بریزید و مایع باقی مانده را در یک بطری بزرگ ریخته و در یخچال قرار دهید.

بهتر است کاسه را در یخچال بگذارید و دست کم دو ساعت صبر کنید تا آب گیری شود. مایعی که جدا کرده بودید و پنیر لور را با هم در دیگ بریزید و با حرارت متوسط یا زیاد به جوش بیاورید، سپس حرارت را کم کنید تا به طور یکنواخت بجوشد و به غلیظ و فشرده شود. آن را روی سینی که در آن کاغذ شیرینی پزی پهن کرده‌اید بریزید و اجازه دهید خنک شود. سپس آن را بشکنید و به تکه‌های کوچکی تبدیل کنید. ۲۴ ساعت اجازه دهید تا خشک شوند.

حالا باید وی را به شکل پودر در آورید. می‌توانید این کار را با مخلوط کن یا غذا ساز انجام دهید. از آسیاب قهوه نیز می‌توانید استفاده کنید. اگر وی هنوز رطوبت داشت، ۲۴ ساعت دیگر هم آن را پهن کنید تا خشک شود و سپس یک بار دیگر آن را در مخلوط کن بریزید. پودر پروتئین را در یک ظرف دردار بریزید و نگهداری کنید. از آن در شیک پروتئین و کاپ کیک و نان و … استفاده کنید.

تهیه پروتئین وی با ماست

پروتئین وی خانگی

روی یک آبکش، توری مخصوص آب گیری پنیر (بدون رنگ) قرار دهید و آبکش را داخل کاسه قرار بگذارید. از یک حوله‌ی تمیز هم می‌توانید استفاده کنید. کاسه باید به اندازه‌ی کافی عمق داشته باشد و آبکش کاملا داخل آن قرار بگیرد.

ماست یا کفیر (دو فنجان) را داخل آبکش که روی آن را با توری پوشانده‌اید بریزید. می‌توانید از ماست خانگی یا ماستی که از فروشگاه خریده‌اید استفاده کنید. ماست نباید حاوی ژلاتین یا پکتین باشد. حتما از ماست ساده یا کفیر استفاده کنید.

کاسه را داخل یخچال بگذارید و اجازه دهید آب ماست گرفته شود. شاید ۲۴ ساعت طول بکشد. اگر از ماست استفاده کرده باشید، خامه‌ ترش از آن جدا خواهد شد. می‌توانید کاسه را مدت طولانی‌تری هم در یخچال نگه دارید. با این کار، وی بیشتری به دست می‌آ‌ورید و ماست، تبدیل به پنیر خامه‌ای خواهد شد.

بسته به اینکه چه مدت ماست یا کفیرتان را آب گیری کرده باشید، ماست یونانی، خامه ترش و یا پنیر خامه‌ای خواهید داشت. در این مرحله، کامل است و می‌توانید آن را داخل بطری بریزید. وی خودش به میزان زیادی پروتئین دارد اما اگر باز هم پروتئین بیشتری می‌خواهید باز هم باید آن را آب گیری کنید.

تمام وی را داخل یک دیگ بزرگ بریزید و با حرارت متوسط تا زیاد به جوش بیاورید، سپس حرارت را کم کنید تا به طور یکنواخت بجوشد. بگذارید جوش بخورد تا غلیظ شود و ببندد. آن را داخل سینی که روی آن کاغذ شیرینی پهن کرده‌اید بریزید و بگذارید خنک شود. سپس به تکه‌های کوچک خُرد کنید و ۲۴ ساعت کنار بگذارید تا خشک شود.

حالا با قهوه ساز، مخلوط کن و یا غذا ساز، وی خشک شده را پودر کنید. در این مرحله ممکن است هنوز وی رطوبت داشته باشد. پس دوباره وی را پخش کنید و ۲۴ ساعت مهلت بدهید تا خشک شود و دوباره آسیابش کنید. پودر وی را در ظرفی درب‌دار بریزید و نگهداری کنید. می‌توانید آن را در انواع اسموتی‌ها و کیک‌ها به کار ببرید.


حتماً بخوانید: پروتئین سویا چه فوایدی دارد؟چرا مصرف آن برای مردان خوب نیست؟


طرز تهیه پروتئین وی خانگی فوری

شما به سه فنجان شیر خشک فوری بدون چربی، یک فنجان جو دوسر خشک و یک فنجان بادام نیاز دارید.  یک فنجان از شیر خشک (۸۰ گرم) را در مخلوط کن بریزید. یک فنجان جو دوسر و یک فنجان بادام را به آن اضافه کنید. همه را با هم مخلوط کرده و پودر کنید.

به شیر خشک آب اضافه نکنید، شیر خشک حاوی وی است. دو فنجان شیر خشک باقیمانده را به مواد اضافه کرده و یک بار دیگر مخلوط کن را بزنید تا مواد کاملا نرم شود. مواد را در ظرف در داری بریزید. می‌توانید در دمای اتاق به مدت ۲ هفته آن را نگه دارید. اگر فکر می‌کنید در عرض دو هفته آن را مصرف نخواهید کرد، در یخچال از پودر پروتئین‌تان نگهداری کنید تا بادام‌ها فاسد نشوند.

یک دوم فنجان از پودر پروتئین‌تان در مخلوط کن بریزید، یک دوم فنجان شیر (یا هر مایع دیگری) به آن اضافه کنید و بگذارید این ترکیب ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند، سپس می‌توانید میوه یا ماست به آن اضافه کرده و مخلوطش کنید تا نرم شود و بعد بنوشید. پودر پروتئینی که تهیه کرده‌اید به ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا جو دوسر موجود در آن، به پالپ تبدیل شود.

طعم دار کردن پودر پروتئین خانگی

پروتئین وی خانگی

۲۱۰  گرم از پودر پروتئین و ۳ پاکت استویا (شیرین کننده طبیعی بدون کالری) را در یک ظرف شیشه‌ای دهان گشاد بریزید. سپس یکی از این طعم‌ها را انتخاب کرده، پودر پروتئین‌تان را طعم دار کنید و از مانند پروتئین شیک‌های معمولی استفاده کنید.

وانیل: پودر وانیل را از فروشگاه بخرید و یک قاشق غذاخوری از آن را به ظرف پودر پروتئین‌تان اضافه کرده، در ظرف را ببندید و خب تکان دهید تا مخلوط شود.

دارچین و وانیل: یک دوم قاشق چایخوری دارچین و یک قاشق چایخوری پودر وانیل در ظرف پودر پروتئین‌تان بریزید. در ظرف را ببندید و مواد را مخلوط کنید.

کاکائو: یک چهارم فنجان (۲۵ گرک) پودرشکلات تلخ با کیفیت به پودر پروتئین اضافه کرده، در ظرف را ببنیدید و خوب تکان دهید تا همه‌ی مواد با هم ترکیب شوند.

چای سبز ماتچا: می‌توانید با چای سبز ماتچا، طعم منحصربفردی به پودر پروتئین‌تان بدهید. یک و یک دوم فنجان (۹ گرم) پودر چای سبز ماتچا به ظرف حاوی پودر پروتئین‌تان اضافه کنید، در ظرف را ببنیدید و خوب نکان دهید تا مواد ترکیب شوند.

این مطلب توسط مجله علم ورزش تهیه و تولید شده است، کپی برداری از این مطلب تحت هر شرایطی غیر قانونی تلقی شده و مشمول پیگیرد قانونی خواهد بود.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | آنتی اکسیدان و عضله سازی

اکسیژن زندگیست، این طور نیست؟ خالص و سالم و ضروری. واقعیت این است که اکسیژن، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *