خانه / ورزشی / علم ورزش | کدام قسمت از بدن‌تان زودتر چربی می گیرد و چاق می‌شود؟ چرا؟

علم ورزش | کدام قسمت از بدن‌تان زودتر چربی می گیرد و چاق می‌شود؟ چرا؟

هر کسی معمولا حداقل با چاقی و چربی گرفتن یکی از قسمت‌های بدون خود مشکل دارد و بیشتر روی آن ناحیه تمرکز می‌کند. برخی از افراد از چاقی ران‌های‌ خود شکایت دارند و عده‌ای از چربی گرفتنو شل شدن بازوهای خود و بعضی‌ها هم از شکم و سینه و … با این حال «ناحیه‌ی مشکل دار» شما نشان‌دهنده‌ی چه چیزی در مورد افزایش وزن‌تان است؟

ژن‌ها

گاهی پای ژن‌ها در میان است. مثلا اگر مادر شما باسن‌های گرد و بزرگی دارد، احتمال اینکه شما هم این ویژگی را از او به ارث ببرید بسیار زیاد است. اما علت افزایش وزن، فراتر از ژنتیک هم می‌تواند باشد و ژن‌ها بهانه‌ی خوبی برای هیچ کاری نکردن نیستند. آیا می‌دانستید که بخشی از بدن‌تان که زودتر از سایر قسمت‌ها وزن اضافه می‌کند، نشان‌دهنده‌ی خیلی چیزها در مورد علت چاقی‌تان می‌تواند باشد؟ و بدیهی است که اگر علت اضافه وزن‌تان را بدانید، بهتر هم می‌توانید برای آن راخ حل پیدا کنید.

چاقی باسن و ران

این نوع افزایش وزن اغلب ریشه در عدم تعادل هورمون‌ها دارد. افزایش وزن در ناحیه‌ی باسن و ران معمولا طی بلوغ، یائسگی و زمان‌هایی روی می‌دهد که تعادل بین هورمون‌ها بهم می‌خورد. اگر می‌خواهید در ناحیه‌ی ران‌ها و باسن وزن اضافه نکنید، باید از نشستن‌های طولانی مدت، سیگار کشیدن و مصرف الکل اجتناب کنید و ضمنا تمرین با وزنه را فراموش نکنید.

چاقی بالا تنه

کدام قسمت از بدن‌تان زودتر چربی می گیرد و چاق می‌شود؟ چرا؟

اگر معمولا بالاتنه‌تان زودتر از سایر قسمت‌ها وزن اضافه می‌کند، پس مشکل از تغذیه‌تان است. این نوع افزایش وزن، شایع‌ترین نوع چاقی است و ریشه در تغذیه‌تان دارد. به احتمال زیاد شما به طور کلی زیاد غذا می‌خورید و مخصوصا شیرینی‌جات زیاد مصرف می‌کنید. پس به رژیم غذایی‌تان بیشتر دقت کرده و سعی کنید مصرف قند را محدود کنید. همچنین حتما به طور مرتب ورزش کنید و تحرک بدنی داشته باشید. مثلا هر روز دست کم ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید.



پیشنهاد مطالعه:

چرا جایی که بدن در آن چربی را ذخیر می‌کند، مهم است؟

چربی پهلوها (love handles)

افزایش وزن در قسمت پهلوها معمولا ناشی از اضطراب و استرس است. افرادی که اغلب اوقات دچار استرس و اضطراب هستند، برای تسکین بی‌قراری خود سراغ خوراکی‌های شیرین می‌روند.

زیاد شیرینی خوردن باعث می‌شود به مرور زمان، پهلوها بیرون بزنند. سعی کنید راه دیگری برای تسکین استرس خود پیدا کنید. مثلا یوگا می‌تواند کمک‌تان کند احساس آرامش کنید و ضمنا برای بدن‌تان نیز مفید است.

چاقی شکم و پشت

شما واقعا به اندازه کافی ورزش نمی‌کنید. یا شاید هم قبلا خیلی اهل ورزش و تحرک بودید اما حالا؟ به احتمال زیاد، قسمت‌هایی از بدن‌تان که قبلا خیلی روی‌شان کار کرده‌اید، حالا بیشترین چربی‌ها را ذخیره کرده‌اند.

اگر می‌خواهید از شر این چربی خلاص شوید، باید به طور مرتب، اسنک‌های سالم بخورید تا متابولیسم‌تان فعال بماند. شما می‌توانید با انجام تمرینات اینتروال پُرشدت، چربی سوزی‌تان را بالا ببرید.

چربی شکم

این دروغ نیست که افرادی که زیاد الکل می‌نوشند شکم‌شان بزرگ می‌شود. اگر مدام احساس نفخ می‌کنید و انگار تمام افزایش وزن‌تان در شکم‌تان روی داده است، پس احتمالا زیاد الکل مصرف می‌کنید. به احتمال زیاد، به سختی هم نفس می‌کشید و همه‌ی این‌ها کافی هستند تا متقاعد شوید نباید الکل مصرف کنید.


در ادامه بخوانید: چرا مصرف نوشیدنی الکلی باعث چاقی می‌شود؟


تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | ورزش هوازی یا کاردیو چیست و چه ویژگی‌های دارد؟

برای درک مفهوم ورزش هوازی لحظه‌ای را تصور کنید که در حال ورزش کردن هستید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *