خانه / ورزشی / علم ورزش | ۱۹ نکته برای سلامتی و زندگی بهتر

علم ورزش | ۱۹ نکته برای سلامتی و زندگی بهتر

به نظر می‌رسد همه فکر می‌کنیم، نسبت به سلامتی و زندگی سالم در تلاش هستیم و خیلی از نکات را ساده و پیش افتاده می‌دانیم، اما همیشه اینطور نیست، شرایط زندگی امروزه مقداری ما را نسبت به مقوله سلامتی و زندگی سالم دور کرده است! مجله علم ورزش در این مطلب ۱۹ نکته مفید را به شما معرفی می‌کند تا زندگی سالم بهتری داشته باشید.

۱. حرکات کششی روزانه

بعد از بیدار شدن از خواب، همانند یک کودک، چند حرکت کششی ساده انجام دهید. این حرکات سیستم گردش خون، هضم و جذب را بهبود بخشیده و درد کمر را آرام می­‌کند.

۲. صحیح مسواک زدن

بعد از صرف صبحانه با روش صحیح مسواک بزنید. بسیاری از مردم روش درست مسواک زدن را نمی­‌دانند و فقط به دندان­‌ها و لثه­‌های خود آسیب می­‌زنند.



پیشنهاد مطالعه:

۶ اشتباهی که هنگام مسواک زدن مرتکب می شوید

۳. افزودن آنتی اکسیدان

مواد غذایی حاوی آنتی­ اکسیدان مانند چایی سبز، زیتون و خانواده توت­‌ها را به صورت روزانه مصرف کنید. این مواد برای جلوگیری از سرطان مخصوصاً سرطان سینه مفید هستند.

۴. مصرف منظم کلسیم

با مصرف روزانه  منابع کلسیم یا قرص کلسیم با تجویز پزشک، کلسیم مورد نیاز بدن­‌تان را تأمین کنید. بعد از سن ۳۰ سالگی چگالی استخوان رو به کاهش است و باید حداقل روزانه ۲۰۰ میلی­‌گرم کلسیم وارد بدن شود.

۵.گوجه فرنگی بخورید

گوجه­ فرنگی به دلیل دارا بودن ماده­‌ای به نام لیکوپن خاصیت ضد سرطانی دارد. همچنین غنی از ویتامین C است. پس روزانه در غذاهای خود از آن استفاده کنید.

۶. مصرف روزانه ویتامین C

روزانه باید ۹۰ میلی­گرم ویتامین C مصرف کنید و بهترین راه تأمین آن مصرف میوه و سبزیجات تازه است.



پیشنهاد مطالعه:

ویتامین c چه عوارض و فوایدی دارد؟ چرا مصرف قرص ویتامین c ضرر دارد؟

۷. مصرف منظم اسید فولیک

اسید فولیک باید به طور منظم توسط افراد بیمار، مادران باردار و همه افراد جامعه مصرف شود. با مصرف سبزیجات برگ سبز، جگر، انواع میوه‌ها و سبوس آن را تأمین کنید.

۸. ویتامین A و سیستم ایمنی

روزانه ویتامین A و بتاکاروتن برای بهبود سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری­‌ها و همچنین تسریع فرایند بهبودی برخی از بیماری­‌ها مثل سرخک مصرف کنید. بهترین منابع آن جگر، مواد لبنی، سبزیجات با برگ سبز و زرد، فلفل و انبه مصرف کنید.

۹. به اندازه مافی آب بنوشید

روزانه به اندازه کافی آب سالم بنوشید. هر شخصی حداقل به ۸ لیوان آب در روز نیاز دارد. ورزشکاران، شاغلین در هوای گرم، ساکنین مناطق گرم­سیر و کودکان به آب بیشتری نیاز دارند.

۱۰. کربوهیدرات سالم مصرف کنید

از منابع کربوهیدرات با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنید. به جای مصرف شکر، نان سفید از لوبیاها، برنج، عدس، نخود، سویا و جو استفاده کنید. از چربی سالم و پروتئین به اندازه لازم استفاده کنید.

۱۱. ورزش کنید!

حداقل سه جلسه در هفته ورزش کنید. ترکیب ورزش‌­های قدرتی و کاردیو برای داشتن بدنی سالم و زیبا الزامی است. اگر از بیماری یا عارضه خاصی مانند آسم، بیماری قلبی، دردهای مزمن در کمر و زانو رنج می­‌برید قبل از شروع ورزش با پزشک متخصص مشورت کنید.

۱۲. عدم مصرف دخانیات

از مصرف هر گونه سیگار و دود پرهیز کنید. جدا از اثرات مخرب دود مانند بیمار قلبی-عروقی و ریوی، انواع سرطان­‌ها، مصرف سیگار و امثال آن باعث کاهش تدریجی چگالی استخوان و کند شدن جریان خون می­‌شود.



پیشنهاد مطالعه:

۷ اشتباهی که در طول روز سلامتی شما را تهدید می کند

۱۳. وضعیت سلامت خود را با پزشک بررسی کنید

با بررسی تاریخچه خانوادگی خود مشخص کنید آیا بیماری مشخصی در خانواده شما وجود داشته است یا خیر. به طور مثال وجود انواع مشخصی از سرطان­ ها، فشار خون بالا، کلسترول بالا و حتی دلیل مرگ مادر بزرگ و پدربزرگ می­تواند برای شما یا فرزندان­تان جدی باشند.

۱۴. چکاپ انجام دهید

سالانه حداقل یک بار یک آزمایش کامل انجام دهید. آزمایشاتی از قبیل ماموگرافی برای خانم­‌ها، آزمایش خون جهت تشخیص چربی و قند خون، دیابت و غیره باعث روند تشخیص و درمان زودتر می‌شود.

۱۵. ضد آفتاب

هنگام رانندگی، ورزش یا پیاده‌­روی در هوازی آزاد، شنا و آفتاب گرفتن کنار ساحل، از کرم ضد آفتاب و محلول­‌‌های مخصوص سالم و استاندارد استفاده کنید.



پیشنهاد مطالعه:

۱۰ راه برای اینکه ۱۰۰ سال عمر کنید

۱۶. موارد آرایشی کمتر

اگر قصد دارید پوست­‌تان برای همیشه جوان بماند از مواد آرایشی، کرم­ و محلول­‌های شیمیایی دوری کنید. این مواد حاوی ماده‌ا­ی به نام psoralen هستند که فرایند افزایش سن و پیری را سریع می­ کند.

۱۷. همیشه بخندید

خندیدن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. خنده برای تجدید روحیه، نشاط و شادابی و توسعه سیستم ایمنی بدن مفید است.

۱۸. تنش را از خودتان دور کنید

از هرگونه فعالیت، رابطه یا تعلق خاطر که هیچ فایده‌­ای برای شما به جز عصبی بودن ندارند، دوری کنید.

۱۹. دوش آب داغ نه!

از دوش گرفتن زیر آب داغ پرهیز کنید. آب با دمای ولرم برای پوست بهتر است.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

 تلگرام علم ورزش


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | تمرین با کش بدنسازی چه فوایدی دارد؟

شاید فکر کنید تمرین با کش بدنسازی در مقایسه با یک جفت دمبل یا هالتری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *