خانه / ورزشی / علم ورزش | ۸ مورد از اشتباهات غذایی که چاق‌تان می‌کنند

علم ورزش | ۸ مورد از اشتباهات غذایی که چاق‌تان می‌کنند

چاقی اپیدمی شده و همه‌ی ما می‌خواهیم از آن فرار کنیم. بنابراین اگر شما چند کیلو وزن اضافه کرده باشید، دوست دارید فورا آن را از دست بدهید و همین عجله می‌تواند باعث شود دچار اشتباهاتی بشوید. با توجه به حجم زیاد اطلاعات نادرستی که در اینترنت وجود دارد، احتمال اینکه ناخواسته اشتباه کنیم نیز کم نیست. مثلا انجام تمرینات نادرست یا خوردن غذاهای اشتباهی! در این مطلب ۸ مورد از اشتباهات غذایی رایج را برای تان می‌گوییم.

فقط غذاهای کم چرب یا رژیمی را انتخاب می‌کنید

غذاهای کم چرب و فرآوری شده یا رژیمی اغلب انتخاب ایده آلی برای کاهش وزن محسوب می‌شوند اما ممکن است همیشه هم اینطور نباشد. خیلی از این غذاهای به اصطلاح سالم معمولا پُر از قند هستند تا طعم و مزه‌شان بهتر شود. بنابراین غذاهای کم چرب به جای اینکه سیر نگه‌تان دارند، شما را گرسنه‌تر می‌کنند و ممکن است شما در نهایت بیشتر از مقداری که لازم است بخورید. سالم‌تر این است که ترکیبی از مواد مغذی مصرف کنید که کمترین فرآوری روی‌شان صورت گرفته باشد.

پروتئین کافی نمی‌خورید

یکی از بدترین اشتباهات غذایی همین مورد است. پروتئین، مهم‌ترین ماده‌ی مغذی است که مخصوصا برای کاهش وزن اهمیت زیادی دارد. یک رژیم غذایی پُرپروتئین، سوخت و سازتان را بهبود می‌دهد، اشتهای‌تان را کم می‌کند و تاثیر مثبتی روی هورمون‌های تنظیم کننده‌ی وزن دارد. ضمنا پروتئین به حفظ توده‌ی عضلانی حین کاهش وزن کمک می‌کند. مطالعه‌ای دریافته که یک رژیم غذایی حاوی ۰٫۶ تا ۰٫۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، می‌تواند اشتها را کنترل کرده و ساختار بدنی را بهبود بدهد.



پیشنهاد مطالعه:

چرا مصرف پروتئین به کاهش وزن طبیعی کمک می‌کند؟

ریزه خواری می‌کنید با اینکه گرسنه نیستید

همیشه توصیه می‌شود اگر می‌خواهید وزن کم کنید، مقدار کمتری غذا اما به دفعات در طول روز مصرف کنید، نه اینکه در روز سه وعده‌ی بزرگ غذا بخورید. اما در بیشتر موارد این توصیه درست نیست؛ کلید کاهش وزن این است که فقط  زمانی غذا بخورید که گرسنه‌اید. زیرا مکررا غذا خوردن، حتی اگر مقدار کمی باشد، می‌تواند ناخواسته سبب مصرف کالری زیاد در طول روز شود.

فکر می‌کنید همه‌ی کالری‌های یکسان‌اند

8 مورد از اشتباهات غذایی که چاق‌تان می‌کنند

همه‌ی کالری‌های یکسان نیستند، هم کالری خوب داریم و هم کالری بد. کالری‌هایی که شما با خوردن سبزیجات دریافت می‌کنید خوب‌اند اما کالری‌هایی که با خوردن یک همبرگر بزرگ دریافت می‌کنید، بد و ناسالم است. علت این تفاوت این است که مقدار انسولین ترشح شده توسط غذا بیشتر به نوع کالری‌هایی که مصرف می‌کنید بستگی دارد، تا مقدار کالری‌هایی که دریافت می‌کنید.

آبمیوه‌های صنعتی می‌نوشید

پنجمین مورد از اشتباهات غذایی به آبمیوه‌ها مربوط است. افرادی که تلاش دارند وزن کم کنند بیشتر اوقات دست از نوشیدن نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین می‌کشند اما فراموش می‌کنند که آبمیوه‌های صنعتی نیز سالم نیستند. حتی آبمیوه‌های صد در صد طبیعی نیز دارای قند هستند و همین اندازه قند می‌تواند تلاش‌تان برای کاهش وزن را خنثی کند.

غذاها را به صورت طبیعی مصرف نمی‌کنید

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید در رابطه با سلامت و کاهش وزن‌تان بکنید این است که غذاهای فرآوری شده مصرف کنید. مطالعات نشان می‌دهند غذاهای فرآوری شده، علت اصلی چاقی در دنیای امروزاند. بهترین کاری که می‌توانید برای سلامتی‌تان بکنید این است که غذاهای سالم و طبیعی را جایگزین غذاهای فرآوری شده کنید. یک امتیاز مهم غذاهای طبیعی این است که به سختی می‌توانید با آنها پُرخوری کنید.

فیبر کم مصرف می‌کنید

8 مورد از اشتباهات غذایی که چاق‌تان می‌کنند

افزودن فیبر کافی به وعده‌های غذایی‌تان می‌تواند با سیر نگه داشتن شما، اشتهای‌تان را کم کند. فیبر با وادار کردن بدن به جذب کالری کمتر از غذاهای خورده شده به کاهش وزن‌تان نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که دو برابر کردن فیبر مصرفی در رژیم غذایی می‌تواند باعث شود ۱۳۰ کالری کمتر جذب کنید. با ایجاد تغییراتی جزئی در رژیم غذایی‌تان می‌توانید فیبر بیشتری وارد رژیم‌ غذایی‌تان کنید، مثلا با جایگزین کردن نان سفید و معمولی با نان سبوسدار.



پیشنهاد مطالعه:

فیبر چیست؟ چه فوایدی برای کاهش چربی شکم دارد؟

زیاد می‌خورید و میوه‌های تازه در رژیم غذایی‌تان جایی ندارد

زیاد غذا خوردن و میوه‌های تازه به اندازه کافی مصرف نکردن نیز می‌تواند باعث شود رویاهای کاهش وزن‌تان همچنان رویا باقی بمانند. بهترین میوه برای کاهش وزن، هندوانه، گلابی، سیب و گریپ فروت است. ضمنا بی‌هدف پُر کردن یخچال حتی از انواع میوه‌ها نیز کار درستی نیست زیرا هم واقعا نمی‌توانید این اندازه میوه بخورید و میوه‌ها از تازگی می‌افتند و هم اینکه ممکن است بیشتر از آنچه در برنامه غذایی است میوه بخورید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

علم ورزش | ورزش در منزل

ورزش در منزل یک رویای ایده آل از یک انسان قرن بیست و یکمی است! …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *